Terug bij waar we gebleven waren...945 1996 2.3 Malmö
Terug bij waar we gebleven waren...945 1996 2.3 Malmö
Dag Forum-lezers!
Tussen 2005 n 2008 was ik als 745 en daarna 945 rijder een redelijk frequent bezoeker van dit forum. De 945 (blackberry pearl 1997 LPI) van toen hebben we ingewisseld voor een Mercedes Benz W123 , model 230TE, ook op LPG. Daarna volgden twee heerlijk rijdende, super-ruime maar oh zo onbetrouwbare Citroens XM Break. De afgelopen twee jaar reden we, puberkinderen met aanhang inmiddels, in een Fiat Multipla. Ja, de echte, met de "onderkin". Niet dat laffe faceliftmodel. Door velen beschouwd als de lelijkste auto ooit, maar wij vielen hier thuis wel voor dit geschifte ontwerp. Wat je er ook verder van vindt, zoveel ruimte en praktische inzetbaarheid in zo'n kort autootje is een ingenieuze prestatie.
Om de Mulitpla door de APK te krijgen moest er voor ruim 1700 aan verspijkerd worden. Dat wilden we niet in die auto steken, daar reed hij gewoon niet fijn genoeg voor. Dus... op zoek naar een opvolger. Volvo, toch maar weer.
Eerst naar de 850 / V70 classic gekeken en zelfs een V70 tweede generatie (2001 ev) geprobeerd. Maar ja, toch te veel "standaard" en te weinig gevoel. Op aandringen van de kinderen ("pap, zo'n moderne anonieme bak past gewoon niet bij ons") ook de 940 bij de zoektocht opgenomen.
En dat is m dus geworden. Na 10 jaar weer terug bij een Baksteen. Gekocht bij een "algemene" handelaar/garage (geen "dozenschuiver" noch VolvoSpecialist) die alle rust en tijd voor ons nam en de auto pico bello afleverde. Hij bood 2 x de sloopwaarde voor de Multipla. Deal.
Het is een 945 van juni 1996, 535.000 NAP-gecontroleerde km's op de teller, met kleine afleverbeurt, nieuwe APK,4 goede Michelins ruim profiel, nieuwe uitlaat, een redelijk complete onderhoudshistorie, waaruit o.a. blijkt dat kleppen en distributie 55.000 km geleden gedaan zijn. Volgens het garantiebewijs - dat erbij zit - een 945 Malmö kleur nr 412 (tropic Green).
B230FK motor met Vialle-Volvo LPI onderbouw installatie (G3 uiteraard) en de fijne Light Pressure Turbo.
Automatische airco, één airbag in t stuur, nog de oude smalle handgreep op de achterklep, stoffen bekleding, geintegreerd kinderzitje op de achterbank compleet met gordelverlengers, en helaas (nu nog...) stalen velgen met plastic wieldoppen.
De auto ziet er heel netjes uit, is duidelijk met zorg bereden, prachtig in de lak, nergens deukjes of slordigheden, het interieur is vrijwel helemaal heel, geen kraakjes, bonkjes of rammeltjes. Rijdt, stuurt, schakelt, remt zoals ik het me herinner: goedmoedig, comfortabel, rustgevend en als je erom vraagt nog kwiek genoeg om hup hup hup op de 150 te zitten.
Vrijwel alles werkt, alleen de linkerkant van het tellerblok wordt niet goed verlicht en de cruise control doet niks (vermoed dat dat met de schakeling rempedaal / koppelingspedaal te maken heeft; de kabel zit er nl wel en ligt niet los). En de bekende barst in de voorruit, gelukkig minimaal barstje van ca 15 cm, uit het zicht.
Wensen:
werkende Cruise Control (tips? graag!)
mooie LM velgen
Barstje in voorruit eruit
We gaan weer heerlijk genieten van het zoeven, fietsen naar binnen schuiven, draaicirceltje van 9,6 m, caravan trekken (Yvonne Mostard 1966), een volle tank voor €56,-, de sonore rust bij 110 per uur in z'n 5 - en van de tips, verhalen en ervaringen die we als liefhebbers op dit forum met elkaar delen!
Frans, Haarlem.