Nieuw (eerst) forum lid
Nieuw (eerst) forum lid
Goedemiddag allen.
Ik zal mij- en mijn Volvo, even voorstellen.
Woonachtig in Drenthe, in de "driehoek" met Groningen en Friesland, heb ik, na jaren geen Volvo te hebben gehad en nu ik gepensioneerd ben, weer een mooie (vind ik . .) Volvo gekocht en wel:
• 940 2.3 i.c. Malmö '96 automaat;
• 2e eigenaar (via de erven van, welke “even” de 3e eigenaar zijn geweest);
• bij aankoop met slechts aantoonbare 263.000 kilometer;
• originele Nederlandse auto;
• onderhouden door een Volvo specialist (met alle rekeningen erbij).
In de loop der jaren zijn er enkele dure reparaties uitgevoerd, zoals de airco, radiateur, waterpomp, dynamo, remmen compleet met klauwen etc. Bij aankoop moest auto wel een grote beurt hebben, gelukkig heb ik 1 ½, rechter hand. Zou dus geen probleem moeten zijn. Auto rijdt dan ook als nieuw, geen kraakje, geen rammeltje, automaat schakelt boterzacht, motor loopt mooi rustig (schommelt- of schommelde stationair in toerental bij aankoop, zie injectoren) en . . . alles werk, zelfs de elektrische antenne! Na aankoop mee naar huis gereden (270 km met een héééééérlijk koele airco), geen centje pijn. Inmiddels een halfjaartje verder en nog steeds super tevreden.
Wel wat onderhoud gehad/gedaan.
• 4 gebruikte benzine injectoren;
• Accubak gerepareerd (was op bekende- of eigenlijk beruchte plek, doorgeroest);
• Benzinedrukregelaar;
• Bougiekabels;
• Dikkere achterveren (13- ipv de standaard 11,5 mm);
• Grote beurt, incl. distributieriem, nieuw koelvloeistof en –dop (oude dop zat er nog op . . .);
• Helicoil 2e cilinder (zie injectoren);
• LPG laten inbouwen (Prins VSI met eVP 500 verdamper), vuldop op stekkerdooshouder (geen gaten in carrosserie);
• Nieuwe schokbrekers achter (gasgevulde/Sachs);
• Nieuwe waterslangen, oude werden wel erg dik na een ritje op de Autobahn;
• Trekhaak gemonteerd (stekkerdooshouder zelf gefabriceerd, zie lpg inbouwen).
Reparatie helicoil/benzine injectoren:
Bij verwijderen van bougie 2e cilinder viel mij op dat deze er wel erg makkelijk uitging, tenslotte waren in 60.000 km de bougies niet vernieuwd (geen rekening van kunnen vinden) en de nieuwe ging er wel heel vlot in, veel te vlot . . ., een helicoil moeten plaatsen. Maar het wat onregelmatig stationair lopen was nog niet over.
Injectoren verwijderd en laten testen. Bleek dat injector 2e cilinder ver onder zijn capaciteit zat, ook na reinigen. Gelukkig woont Sander (bijna) bij mij om de hoek. Bij hem een compleet setje gekocht, laten reinigen en testen, deze waren meer dan goed.
Gelijk gasklep en inlaatspruitstuk gereinigd (wat een kool zat daar in . . . ).
Nu ongeveer 5000 km verder na aankoop, inmiddels op vakantie geweest met de Volvo en nog steeds een glimlach van oor tot oor bij het instappen en rijden.