Nieuw in de Volvo-wereld, even voorstellen...
Nieuw in de Volvo-wereld, even voorstellen...
Goedemorgen,
Sinds twee-en-een-halve week ben ik de (trotse) bezitter van een Volvo 960 2.5 24V uit 1995. Een kleine droom van vroeger die eindelijk is uitgekomen.
Deze Volvo heeft inmiddels 357k op de teller en rijdt sinds 2014 op LPG. De installatie is ingebouwd bij een kilometerstand van 219k kilometer. In de afgelopen 5 jaar is er dus bijna 140k kilometer op gas gereden. De vorige eigenaar heeft in een notitieboekje minutieus bijgehouden hoeveel er getankt is, en wat er aan onderhoud gepleegd is. Een waardevolle bron van informatie bij de aanschaf. Bij 351k kilometer is de distributieriem en de waterpomp vervangen en heeft de auto een kleine beurt gehad. Vrij recent zijn er nog nieuwe Nivomat's gemonteerd. Tot zover wat informatie over de 960.
Voor deze 960 heb ik een scala aan andere auto's gereden, te weten: Honda Civic Hybrid, Lancia Musa, Renault Laguna, Renault Scenic, Peugeot 307, Audi A3, Seat Toledo, maar nog nooit een Volvo. Ooit reed ik met een Volvo 240 Turbo van een buurman, en daar zal ik aangestoken zijn door het Volvovirus. Tegenwoordig kunnen nieuwe, moderne auto's mij niet bekoren en ik vond het een mooi moment om een jongensdroom tot leven te wekken. In eerste instantie gekeken voor een goede 245, maar dat reed toch net niet zoals ik verwacht had. Omdat ik de auto als daily-driver gebruik en dus moet kunnen vertrouwen op de bedrijfszekerheid van de auto.
Er zijn wel wat dingen die de komende tijd wat aandacht vragen, en ik wil mijn weg in de 960 vinden voor wat betreft de techniek. Inmiddels heb ik wat achterstallig zaken weggewerkt zoals defecte lampjes, versleten ruitenwissers, en binnenkort komen er nieuwe sloffen onder de 960. Gemiddeld rij ik 12 liter op 100 kilometer op LPG, naar mijn menig best netjes voor een zware slee zoals deze. Sinds een dag of twee gaat er bij sommige bochten naar links een lampje branden. Het lampje zit boven de ingebouwde gasmeter op het dashboard. Het is een simpel rood ledje met een zwart en een rood draadje eraan. Het draadje verdwijnt achter het dashboard en ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om te onderzoeken waar het draadje naartoe gaat. Het lijkt mij geen onderdeel van de standaarduitrustig van Volvo, het komt niet voor in het instructieboekje. Het is ook geen onderdeel van de LPG-installatie, want in het installatieschema is geen rood ledje opgenomen, anders dan in de gasmeter van de installatie. Zou het een onderdeel kunnen zijn van de ingebouwde Volvo guard alarminstallatie? Waarom gaat het lampje dan branden in bochten naar links? Het is geen waarschuwingslampje voor de tankinhoud omdat het lampje ook gaat branden bij een volle LPG en benzinetank.
Ik hoop dat er hier wat knappe koppen rondlopen die het lampje herkennen en mij er iets meer over kunnen vertellen.