Hallo!
Hallo!
Goedenavond,
Na hier al enige tijd enthousiast te hebben meegelezen en anwoorden te hebben gezocht op mijn vragen, leek het me goed mij eens voor te stellen.
Mijn naam is Jeroen, woon in Rotterdam en enkele maanden geleden heb ik een volvo 945 HPT aangeschaft. Wat een heerlijke auto! Na een peugeot 306 en 206 werd het tijd voor een "echte" auto. De auto is in juni gekocht en we hebben hem al goed gebruikt, al zo'n 10000 km verder. Grotendeels door een mooie kampeer vakantie door europa deze zomer, zie plaatje hieronder. De turbo is erg lekker als je door de bergen rijdt.
In mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om mijn handen vies te maken door aan de auto te klussen. Aangezien je tijdens werk toch het grootste deel van de dag achter de PC zit, vind ik dit een leuke afleiding. Ben tijdens mijn vorige auto al geinteresseerd geraakt in de auto techniek. Mijn peugeot 206 kreeg een olie lekkage naar buiten in de koppakking. Van youtube kun je veel leren. Vervolgens is het gelukt om de koppakking te vervangen (samen met nog veel ander groot onderhoud).
Ik zag dat er op dit forum ook heel veel informatie te vinden is over het onderhoud van de 940 en dat mensen elkaar proberen te helpen. Voor mij reden genoeg om lid te worden van de vereniging!
Nu in Rotterdam en met de 945 ben ik lid geworden bij de hobby garage. Een brug is toch erg prettig! Enkele zaken die ik al heb opgepakt:
- - Waterpomp vervangen om een tik te verhelpen in de motor (achteraf bleek het klepspeling te zijn, achja...wel lekker bezig geweest)
- - Rubbers in de voor ophaning vervangen
- - Remklauwen voor gereviseerd
Daarnaast ook nog genoeg projectjes op de planning.
- - De auto heeft nog een originale volvo cr-906 radio. Ik wil graag het protocol reverse engineeren dat wordt gebruikt om de cd wisselaar aan te sturen. Zo kan ik een bluetooth carkit of android auto scherm in de auto maken die ik nog kan besturen via de knoppen op de radio.
- - Een van de niveaumaten van de achteras zakt in als de auto even stil staat. Aangezien deze nogal wat kosten om te vervangen, denk ik er over na om de spiraal veren te vervangen door luchtbalgen van bijvoorbeeld een BMW en er normale schokdempers in te zetten. Hiervoor moet ik nog wel het een en ander tekenen en fabriceren om de luchtbalgen netjes te kunnen monteren. Ook moet ik aan de slag met elektronica, kleppen en een compressor voor de hoogteregeling. Bij elkaar vast 2x duurder dan een nieuwe niveaumaat, maar dan heb ik wel een heel lekker verende auto. Weet alleen niet of ik het mag doen van de RDW, heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Als laatste nog een vraag. Recent ben ik verhuisd naar Rotterdam en we hebben nogal even moeten wachten voordat we door de wachtlijst van de parkeervergunning heen waren. In de tussentijd moesten wij de auto aan de rand van de stad parkeren, bij een tennisclub in dit geval. Daar is er helaas een wiel onder de auto vandaan gestolen.. De auto stond nog op een krik, 1 wiel was weg, de bouten lagen er nog naast. Helaas was het donker toen mijn vriendin met de auto weg ging en heeft het niet gezien. Toen is de auto van de krik afgevallen en met de remschijf op de grond gekomen. De schade lijkt gelukkig mee te vallen, maar ik ben dus wel 1 wiel kwijt. Mocht iemand nog een losse auriga velg te koop hebben, hoor ik het graag. Ik zal ook even advertentie maken. Ik las laatst dat iemand anders ook zoiets dergelijks overkomen was met een katalysator, wat een rotstreken.
Gelukkig hebben we inmiddels een parkeervergunning en staat de auto mooi voor de deur.
Groeten,
Jeroen