Even voorstellen - Mijn eerste 960!
Even voorstellen - Mijn eerste 960!
Dag mede Volvoliefhebbers!
Aangezien het alweer een ruime maand geleden is dat ik mijn eerste 960 kocht, vond ik het tijd worden om me hier eens aan te melden.
Mijn naam is Koen Biemond, 20 jaar een woon in de Bollenstreek (Sassenheim). Ik studeer Automotive Business Management aan de IVA in Driebergen, waarvan ik nu in m'n laatste jaar zit en op dit moment bezig ben met m'n afstudeerstage en scriptie.
Komende zomer is het alweer 11 jaar geleden dat mijn vader zijn V70 Classic kocht, waarmee hij mij aangestoken heeft met het Volvo virus. Vanaf toen ik net 14 was, werk ik op zaterdag bij Volvo dealer Svala in Zaandam en niet veel later, in oktober 2012 (ik was toen 15 en zat in Havo4), kocht ik ook een V70 Classic. Een 2.5 10V in Garnet Red met toen 365.000km. Die auto heb ik nog steeds en heb ik de afgelopen 5 jaar compleet ondersteboven gekeerd en veranderd naar hoe ik hem graag wilde hebben. Inmiddels wordt de koets (die inmiddels op 530.000km staat) voortbewogen door een 2.3 T5 op LPi, die sinds de motorombouw in september 2016 al bijna 100.000km voortreffelijk z'n rondjes roffelt. Verder vind ik het ontzettend leuk om aan de V70's bezig te zijn. Samen met een vriend heb ik regelmatig een opknapproject (op dit moment zelfs 2: een V70 2.5T en een V70 T5), met als doel die auto's technisch meer dan 100% te maken. Preventief onderhoud is heerlijk!
Naast de passie voor al die V70 Classics, werd ik de laatste tijd steeds vaker gekieteld door de 960's die we op het werk te koop/verkocht hebben. Zo'n 5 pitter klinkt en loopt natuurlijk heerlijk (zeker met turbo), maar zo'n 6 cilinder is toch ook wel erg fijn! Zodoende toch een beetje m'n ogen open gaan houden voor een mooie 960. Omdat ik geen haast had, mocht ik van mezelf een mooi lijstje met eisen maken. Als ik dan een 960 zou kopen, moest 'ie wel helemaal naar m'n zin zijn. Het moest een automaat zijn, beige softleder, liefst een 2.5. Exterieurkleur maakte me niet heel veel uit, maar een donkere metallic kleur had wel de voorkeur. In Zweden vond ik half november een prachtige 960 sedan, 2.5 automaat, Nautic Blue Pearl met beige softleder en houtinleg, 250.000km voor een keurige prijs. Helaas was die voor m'n neus verkocht. Jammer, maar het was niet anders. Ik had immers toch geen haast. Totdat ik vorige maand getipt werd door een vriend. Er stond een 960 op Marktplaats die al sinds 1998 binnen dezelfde familie reed. Van het één kwam het ander en opeens was ik trotse eigenaar van een origineel Nederlandse 960 Oxford in Dark Olive Pearl! Een 2.5 automaat met 326.000km, Uranus wielen, beige softleder met elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, houtinleg en een werkende airco (iets dat bij de 800 serie redelijk uniek is in deze prijsklasse).
Inmiddels heb ik er al 3500km mee gestuurd. Dat benzineverbruik is even wennen als je LPG gewend bent, maar dat wist ik natuurlijk van tevoren. Natuurlijk niet stilgezeten! Een aantal zaken al meteen aangepakt en een to-do lijst opgesteld:
Al gedaan:
- Verse olie + filter
- Verse koelvloeistof + expansievat
- Nieuwe bougies
- Nieuw luchtfilter
- Gasklephuis schoongemaakt
- 4 nieuwe Michelins
- Airco opnieuw gevuld
- Nieuwe distributieriem + waterpomp
- Een grondige polijstbeurt
- Leer gereinigd
- Vacuümleiding luchtpomp vervangen
To do:
- 6 nieuwe bobines en een nieuwe kabelboom van de bobines
- Nieuwe lambdasonde en LMM (preventief)
- Nieuwe koelslangen en slangklemmen (preventief)
- Nieuwe thermostaat en kvs temperatuur sensor
- Automaatbak olie verversen
- Differentieel olie verversen
- Luchtpomp fixen (doet niets)
- Stuurpomp vervangen (jankt)
- Stuurhuis vervangen (lekt)
- Koelvloeistof lekkage oplossen (lekt een klein beetje op de plug tussen blok en schutbord)
- Schokdempers achter vervangen (redelijk soepel en rechts piept)
- Veerpootlagers voor vervangen
- Endlinks vervangen (voortrein rammelt en volgens mij zit er imitatie onder)
- Draagarmrubbers voor vervangen (zijn nog niet versleten, maar nieuw is beter en kosten toch relatief weinig)
- Koplampstelmotor rechts vervangen (gaat permanent omhoog en omlaag in de nulstand)
- Vacuümslangen vervangen (die van de EVAP is compleet vergaan)
- Afstandsbediening Guard II werkend maken (AB 'piept', maar het alarm ledje gaat niet branden/knipperen bij 5 keer op contact zetten)
- Elektrische ramen r.v. en l.a. werkend maken
- Beschermbak voor achter de voorbumper/onder de radiateur vinden en monteren
- Gasveren van de motorkap en kofferklep vervangen
- Remschijven + blokken achter vervangen
- Carterventilatie vervangen
- Schakelaars voor de binnenverlichting in de deurstijlen repareren/vervangen (haperen, meestal gaat de binnenverlichting nu niet aan als je de deur open doet)
- Elektrisch deel contactslot vervangen (moet de sleutel nu af en toe iets terugdraaien voordat de verlichting aan gaat)
- Wat optisch werk (bumpers spuiten en dan meteen nieuwe chroomstrips in de bumpers, nieuwe koplampen, nieuwe logo's op de klep, etc.)
Al met al een leuk project, maar dat vind ik helemaal niet erg. Integendeel zelfs! Wellicht dat ik binnenkort een blog aanmaak om de voortgang daar bij te houden.
Wat plaatjes:
De avond van aankoop:
Samen met de V70:
Na het poetsen: