Even voorstellen en technisch vraagstuk
Even voorstellen en technisch vraagstuk
Goedemiddag,
Mijn naam is Olaf Stensen en ben 42 jaar. Ik ben sinds 2 maanden eigenaar van een witte Volvo 940 uit 1996 met een b200ft motor. De auto heeft 270.000km gelopen en loopt niet op gas.
Wij zullen er niet enorm veel kilometers mee rijden (10.000p/j) maar vinden het wel belangrijk dat hij in goede staat is. De enorme binnenruimte is deels de reden van aanschaf geweest. Erg fijn met een gezin met 2 kinderen en 2 honden :-).
Ik ben zelf redelijk technisch en kan dus veel zelf doen maar voor sommige dingen is ervaring en/of een brug erg fijn dus ben ik al redelijk snel met Timen in contact gekomen ( ik kom uit Apeldoorn dus dat is goed te doen).
Inmiddels is er al enorm veel aan de auto gedaan zoals de koppakking, koppeling, alle mogelijke keerringen vervangen, distributie vervangen, waterpomp, dynamo, injectoren ultrasoon schoongemaakt, accu, brandstofdrukregelaar, brandstofpomp, alle vacuumslangen, luchtmassameter, brandstoffilter, luchtfilter, kleppen ingeschuurd en gesteld, brandstofrelais vervangen, eindtrap vervangen, gasklephuis en cis schoongemaakt en afgesteld, bdp sensor vervangen, bougies verdelerkap en kabels vervangen.
De auto blijft echter een probleem houden dat hij met constante snelheid licht blijft schokken/ inhouden. Niet heel erg maar wel duidelijk merkbaar en irritant. Zelfs mijn vrouw vindt het inmiddels erg vervelend. Het is niet altijd even erg. Ook vind ik dat hij stationair niet 100% loopt maar wel acceptabel. Timen heeft me enorm geholpen en ik heb van hem ook de ezk en jetronic uit mogen wisselen. Ook heb ik een gebruikte lambdasonde en een nieuwe immitatie sonde geprobeerd. Bobine is gewisseld met een gebruikte. Injector relais is gecontroleerd.
Ik heb een viergastest laten doen waaruit bleek dat de lambdawaarde aan de hoge kant is (1,035) dus een arm mengsel. Eigenlijk weet ik het op dit moment niet meer zo goed. Ik zou op zich nog wel een nieuwe lambdasonde willen monteren maar dan wel een originele van bosch ( eindnummer 381). Deze lijkt helaas nergens meer leverbaar.
Ik ben waarschijnlijk nog wel dingen vergeten op te noemen.
Is er iemand die misschien nog een tip heeft?
Groetjes
Olaf ( mijn foto is helaas minder scherp overgekomen dan dat hij op de tablet te zien is)