Eén goeie dag!
Eén goeie dag!
Alvorens een boel vragen te stellen met betrekking tot mijn recent aangekochte 960, is het wel zo netjes om je eerst even voor te stellen natuurlijk!
Aangenaam, als je Justin roept, luister ik (wel eens). 22 jaar oud, BIM-modelleur/Bouwplan begeleider bij een architectenbureau, HBO bouwkunde afrondend, woonachtig in het pittoreske Staphorst en helemaal weg van Volvo.
Met dat ik dit begin te schrijven bedenk ik me dat mijn geschiedenis met de 700/900 serie een stukje verder gaat dan waar ik in eerste instantie wilde beginnen.
Ik was 18 jaar oud, had verkering met een meisje uit m'n klas, inmiddels al 3 jaar, en haar vader kocht op een veiling voor een prikkie een ouwe Volvo. Een 740, uit 1987, op grijs kenteken en het allermooiste, met een D24t met daarachter een M46. Ik had net m'n rijbewijs, hij had hem op de zaak staan, dus hij kostte aan lasten net niks, gebruikte hem niet zo veel, dus je kunt wel raden, mijn vriendinnetje en ik toerden er graag mee.
Wat een heerlijke bak, goed gebruikt maar wat heerlijk rijden. Ik zette op een ritje van school naar huis de 170.000 km op de teller. Dat bleek achteraf NAP te zijn!
Een jaartje later de verkering uit, ook met m'n vriendin, de 740 is bij een oud handelaartje terecht gekomen en staat nog steeds bij hem in de voortuin niet gebruikt te worden.. Ooit haal ik hem op!
Als met al was er wel een jaar of 2 geen 700/900 in beeld. Ik had een weekend baantje en verdiende niet genoeg om de wegenbelasting én de brandstofkosten op te hoesten, dus reed ik in mijn 360! 't Verbruik was niet iets om over naar huis te schrijven, de wegenbelasting viel mee. Maar na zo'n 2 jaar, een goeie 30.000 km 1 op 10 op benzine rijden en meer kilometers in het verschiet werd het tijd om iets anders als kilometervreter aan te schaffen. Ik verdiende inmiddels aardig beter en was wel wijs met m'n 300, dus importeerde een 340 diesel uit België. Want niét te vinden hier in NL. Ik dacht, zuinig rijden en wegenbelasting valt mee. Dat klopte, maar allemachtig wat beroerd rijden. Korte achteras, dus veel toeren op de snelweg en niet voor uit te fakkelen. Een maandje heb ik er schik van gehad. Binnen een dag verkocht (hoe dan) en opzoek naar een vervanger.
En that's where it all begins.
Ik wilde een oude Volvo waarmee ik voor relatief weinig geld lekker kilometers vreten kon. Puur toeval, kwam ik bij een advertentie van een 940 sedan op LPG G3 uit 1990 terecht. Oh verdomd, die wegenbelasting valt best mee, gas kost zo rond de 60 cent én nog geen 2 ton gedraaid.
Dus ik, met m'n (gallische) 340 diesel naar Tilburg vanaf net boven Zwolle. Na een bezichting + proefrit, een bak koffie en een beetje onderhandelen over de prijs, moest dit hem maar worden!
't Ging om een zilvergrijze sedan uit 1990. B230FB met ZF automaat en 195.000 km op de teller, m'n nieuwe dailydriver!
Na bijna 2 jaar, een goeie 45.000, 5 onderhoudsbeurten, 4 nieuwe gasinjectoren, 4 nieuwe banden, een gereviseerde dynamo, skivakanties, een tripje Zweden en de voornaamste reden: een nieuwe baan, werd het tijd voor een vervanger. De 940 beviel goed, mankeerde weinig aan maar mistte voor alleen al 25.000 zakelijke kilometers voor mij toch echt wat vermogen en luxe op den duur.
Zodoende heb ik met ultíeme mazzel, ter vervanging, een 960 gekocht! :D De 940 staat nog steeds te koop, te vinden op Marktplaats, helaas nog steeds weinig animo voor, ga hem één deze dagen schorsen. (met dat ik dit typ krijg plingelt m'n mailbox met ene geïnteresseerd haha)
De 960, een mazzeltje tot nu toe! Een belabberde advertentie, uit Friesland, weinig en slechte foto's, in hoeverre mogelijk was de omschrijving nog minder. Maar, de prijs net verlaagd, en maar 186.000 op de teller, toch maar even een berichtje doen. Ik was welkom voor een bak koffie!
Eenmaal daar, (Noord-Friesland = het einde van de wereld) een prachtige 960 sedan, eentje uit 1991, die lekkere ouwe neus. De kleur twijfel ik over, is ie nou groen of blauw? Maakt niet uit, schitterend in ieder geval! Interieur als nieuw, (zo'n beetje) full option en zij waren tweede eigenaar. De prijs was goed, maar ik had nog mijn eigen 940, die moest eigenlijk eerst wieberen voor ik wat anders kocht. Na nog een bak koffie een boel gezeur over Volvo en een ferme handdruk vertelde de verkoper mij: "Als je hem koopt, krijg je de 940 er bij!" Deze was de revue al gepasseerd onder het kopje "Volvogezeur". Een SE uit 1992, kop gereviseerd in 2012, een kapotte koelslang en oververhitting in 2013, 7 zeven jaar onder een carport achter in de tuin en als donor dienen. Oh en de spinnen die er hun thuis van hadden gemaakt niet te vergeten. De spinnenauto, zoals m'n huidige vriendin hem noemt. Die kan alle Volvo's ook niet meer uit elkaar halen anders haha.
Ondanks dat ik de 940 nog niet verkocht had, toch maar besloten tot de koop over te gaan. Dit was een buitenkansje, een zo goed als complete 940 bij een 960 die al niet duur was. Wat wil je nog meer op je 22e met al 4 andere Volvo's op naam..
De 960, nu een maandje of 2 in m'n bezit, een paar (twee) duizend kilometer en een Prins gasinstallatie verder ben ik koning te rijk. 4 dagen in de week 136 betaalde kilometers , met 115 op de cruise van en naar m'n werk zoeven met het dak open, héérlijk.
De huidige stand van zaken, van het langst naar het kortst in bezit:
Volvo 360 GL, 1986, driedeurs, 320.000 km op de teller, gekocht van de zonen van de eerste eigenaar (mooi verhaal ook. Te lezen op het 300 serie forum: http://forum.volvo300club.nl/showthread.... )
Volvo 164, 1974, in ieder geval 4,5 ton gezien, eindeloos klusproject, motor gereviseerd, 3 traps automaat vervangen voor een 4 traps etc. etc.
Volvo 940 GL, 1990, 240.000 km, LPG G3, automaat, inmiddels ex-kilometervreter. TE KOOP!
Volvo 945 turbo, 1998, 282.000 km, geïmporteerd uit Zweden. TE KOOP!
Volvo 960, 1991, 188.000 km, LPG G3, "nieuwe" kilometervreter!
Volvo 940se, 1992, 333.000 km, B200FT, klusproject nummer 2, hopelijk niet eindeloos, t.z.t. ook te koop, komt weer op de weg als alles goed verloopt!
Zo, is iedereen een beetje op de hoogte!
Zoals ik al begon, ik heb nog wat vraagjes met betrekking tot de 960, die zullen jullie t.z.t. wel voorbij zien komen.
Oh en voor wie dat leuk vind, ik ben te volgen op Facebook en Instagram!
https://www.facebook.com/volvojustin/
https://www.instagram.com/just_in_volvo/
De groeten!
Justin