960 heeft een zusje gekregen
960 heeft een zusje gekregen
Volvisti,
Na een aantal testritten in verschillende 940's heb ik een 940 Estate met B230FK LPT met M90-handbak toegevoegd aan ons wagenpark.
Aangezien we naast onze Prius Plug-In en de 960 ook nog een Fiat Punto hadden staan, alle drie voorzien van een automaat, werd het tijd om weer eens een handgeschakelde auto neer te zetten.
Punto zojuist voor een goed prijs van de hand gedaan en dat geld kan meteen naar de 940. Onze oudste 2 gaan binnenkort hun rijbewijs halen dus die moeten toch voorlopig ervaring op gaan doen met schakelen. Eens goed geleerd vergeet je dat uiteraard nooit meer! En die Fiat is natuurlijk ook niet erg veilig ( laat staan betrouwbaar, wat een bagger-kwaliteit), kortom, twee prachtige argument naar moeders toe waarom er een baksteen bij moest komen.
Ik was al een tijdje met de orientatie bezig, uiteraard weer heel veel gelezen hier, bij R-Spec had ik zelfs al een MBC besteld, en na een laatste testrit de beslissing genomen. Ik kon hem zelf als laatste toetsing naar de APK meenemen en daar is alles zeer goed bekeken. Alleen het Linker voorwiel draaide niet soepel rond, remmer was overigens helemaal goed, maar daar werd 'ie niet op goedgekeurd! Terug, remklauw los, alles uit elkaar, beetje ontroesten, smeren en vervolgens fluitend door de APK. Enige minpuntje is een roestige accubak waar een gat in zit (vreemd dat daar geen kunststof bescherming zit in het wielhuis, dat begint pas veel "later" ). Dat gaan we dus nog een keer dichtlassen met een plaatje.
Ik had vandaag wat tijd dus vanmorgen maar naar mijn maatje gereden waar 'ie staat en die MBC erin gehangen. Eerst even een beetje afgesteld op ca. 0,4bar en een kwartslag extra. WOW, alleen dat merk je al.
Nadat 'ie warm was iets verder "opgeschroefd" en WOOOW... die blijft lekker doortrekken :-)
Ik merkte wel dat 'ie niet helemaal continue vol doortrok, heb 't idee dat 'ie wat lucht te weinig krijgt. Airbox-modificatie wordt dus de volgende stap, ook al zit ik te denken om er maar meteen zo'n mooie conische KN op ga zetten, is wel erg stoer maar eigenlijk allemaal veel te heftig voor de kids, maar ja, Pappa wil ook wel eens wat. De 960 is voor moeders en doe ik rustig aan mee, moet denk ik ook een keer een nieuwe kop/koppakking in vanwege toch wel KV-verbruik, en deze 940 was zo goedkoop, tja...
Ik heb de volgende zaken in ieder geval in de planning staan:
Turbodrukmeter, Watertemp-meter, Cruise-control er nog in,
ben aan het kijken naar een Wasted-Spark setje en dan meteen ook maar chippen,
Wil eigenlijk een stay voor, maar eerst maar eens kijken wat nieuwe dempers voor en achter doen (de 940 lijkt minder koersvast dan de 960 op rechte stukken),
het mooie was dat 'ie dealer-onderhouden is geweest, 1 eigenaar vanaf het begin, alle belangrijke rubbers waren al vervangen behalve de stabilisatorstangetjes voor, dus die zijn nu helemaal nagelnieuw.
Zag net een posting hier van iemand die KV-niveau waarschuwingslampje heeft ingebouwd in z'n 940, die moet er zeker ook inkomen (haha, voor ons onmisbaar bij de 960).
Kortom, grootste plannen en ik moet nu toch echt maar eens lid gaan worden hier!
Groet,
Peter