zijn deze Yazaki tellerbakken 1 op 1 omwisselbaar? GELUKT !!!
zijn deze Yazaki tellerbakken 1 op 1 omwisselbaar? GELUKT !!!
Mijn huidige tellerbak is een Yazaki waar op de achterkant het nummer: 769918-281 staat, deze heeft geen turbo metertje.
Nu heb ik een tellerbak gevonden (ook uit Yazaki uit een 940 maar dan met turbo metertje) met het nummer: 769905-280.
Heeft deze tellerbak exact dezelfde aansluitingen en kan ik deze tellerbakken probleemloos omwisselen, waarbij alles blijft functioneren met als bonus dat ik een turbometer kan aansluiten?
groet,
Pascal
Het is me inmiddels gelukt (mede met info en foto's van dit forum, waarvoor dank! ), ik zal hieronder kort beschrijven hoe ik te werk ben gegaan ondersteunt met foto's:
Ik heb van de Yazaki tellerbak met turbometer uit '92 de toerenteller+printplaat eraf gehaald (plug and play: een paar schroefjes lossen, is elders hier al beschreven hoe dat eruit ziet). Daarna heb ik de printplaat van de toerenteller van mijn Yazaki teller op de toerenteller met turbodrukmeter geschroefd, hopende dat daarmee de dezelfde toeren waardes zouden blijven bestaan, dit bleek even later niet zo te zijn.
Dit zit met vier kleine moertjes+plaatjes vast (zie: foto1 midden in op de printpraat van de Yazaki uit '92).
Vervolgens een slang doorgevoerd (ik heb een slang met 5 mm buitenmaat en 3 mm binnenmaat gebruikt, stug en stevig) van de motorruimte door het schutbord het voetencompartiment in getrokken. Dat was nogal een tijdrovend klusje, vanwege de dikte vd slang en de krappe rubberen doorvoer opening in de hoek onder het motorkapscharnier. Ik heb de slang afgedopt met een moer en daaraan een ijzerdraad bevestigd en deze eerst door de opening getrokken. De rubberen opening heb ik wat ingesmeerd en opgerekt miv een schroevendraaier en uiteindelijk kon ik de kop vd slang er in wurmen en toen was het snel gepiept.
Voordat ik de slang aangesloten heb, heb ik eerst een paar ritjes gemaakt om de toerenteller te kalibreren aangezien deze een paar honderd toeren te veel aangaf in vergelijking met mijn oude toerenteller. Hiervoor kun je met een kleine schroevendraaiertje een potentiometertje die tussen de printpraat en toerenteller zit verdraaien. Om daar vanaf de zijkant met een schroevendraaiertje bij te kunnen komen heb ik een gaatje van 5 mm geboord, waar de schroevendraaier door past. (zie foto met zwarte schroevendraaier, de pot-meter is het witte ronde dingetje op de detailfoto.) Net als Pietje Precies destijds al schreef kost dit fine tunen wat tijd. Ik had ook van te voren al mijn toerentallen en snelheden van mijn oude configuratie opgeschreven en die moest ik zien terug te krijgen op deze nieuwe set up. Dus : tellerbak eruit (ronde schroevendraaier als wig gebruikt zodat de tellerbak niet in het gat valt) en rijden maar, kijken hoeveel toeren het scheelt en dan het potmetertje steeds hele kleine stukjes verdraaien. Pot-metertje klein beetje bijdraaien, rijden, testen, weer bijdraaien, rijden, testen etc. Duurt even, maar dan heb je ook wat. Uiteindelijk gaf de toerenteller weer de juiste RPM aan in combinatie met standen op de snelheidsmeter.
Nu de toerenteller de juiste waarden weer aangaf, heb ik de slang aangesloten op het inlaatspruitstuk (de middelste aansluiting; zie foto) m.b.v. een uitlaatspruitstuk nippel afkomstig uit een oude 940, klemmetje erop en de slang langs de achterkant vh motorcompartiment weggewerkt (zie foto's). Daarna de slang achterop de tellerbak aangesloten en het geheel getest. Het werkte! De turbometer staat tijdens stationair toerental ongeveer eenvierde links van het midden in het zwart (vacuüm) en loopt met vlot optrekken tot ruim een derde op in het witte deel (druk). Daarna de tellerbak weer ingebouwd en de schopplaat weer bevestigd. Job well done!
Je hebt er weinig aan, maar ik vind het leuk staan en het was een mooi klusje om te doen.
groet,
Pascal