Update en hulpvraag..
Update en hulpvraag..
Update: Zaterdag 16, 12:00
Zekeringen gecontroleerd, eentje (langs het linkeschutbord) leek goed maar gaf 0 ohm weerstand. Vervangen door een die wel weerstand bood maar dat loste het probleem niet.
Toen we de foutcodes uitlazen bij afgekoppelde LMM kregen we 1 2 1 dus dat lijkt wel te kloppen.
Met inspuiten van veel remreiniger bleef de motor redelijk lang lopen. Toen ik 'm daarna van benzine op LPG overzette viel de motor stil. Daarna hield ook het remreiniger trucje het voor gezien.
Ik heb de accu helemaal losgekoppeld, staat aan de lader voor de volgende probeersels. De ECU heb ik hier liggen (En de LMM ook, just in case) en hoop die binnenkort te testen of een test-exemplaar te vinden. Volgende week is de twingo nauwelijks beschikbaar en ik heb dan ook nog wat vergaderingen staan.
Dat is wel mijn grootste probleem: Nu geld er in, vroege zomer een zware update/revisie en spuitwerk er bovenop maar ik heb wel 100% beschikbaarheid nodig. Zelfs al is een hoop van mijn werk en gedoe lokaal...
--wordt vervolgd, voor 23 april heb ik zelfs al een clublid gevonden die deze kant op wil komen!--
- Zekeringen ok;
- Startrelais is twee maanden oud, pomp werkt;
- Bougies vonken. Wel een beetje vet/zwart na 4 weken en een dikke 1000km ;
- Uitgelezen Foutcode 2: 111 foutcode 6: 111
- Rail is losgehaald, benzine spuit uit alle 4 injectoren. Krachtige straaltjes.
In de twingo zit een startonderbreker die na x minuten "zonder draaiende motor of spanning" de auto vergrendelt. Je kunt dan de motor starten, hij loopt twee tellen en slaat af. Lijkt wel een beetje op wat bij mij gebeurd. Raar systeem, kan je heel lang mee stil staan :(
Vraag: Hoe kunnen we testen of dit de boosdoener is? Het alarmsysteem dat de a/b aanstuurt werkt normaal, deuren gaan open en dicht en de alarmlampjes knipperen.
Volgende stap zou dan de ECU zijn. Heeft iemand er een liggen die we kunnen gebruiken om te testen? 0 280 000 954
Heeft iemand nog een ander idee? Tips?
===
Gisteren stopte de motor. Ik reed normaal bij huis weg, achteruit ging OK (20 meter?) en 20 meter op de weg begon het schudden, haperen en uitrollen. Ik dacht even dat de "startbenzine" op was, dus jerrycan gehaald, gevuld en de tank bijgevuld maar helaas. Starten, even lopen en einde oefening.
WW er bij, die gooide na een uur de handdoek in de ring en ik kon de auto laten afslepen naar Scheemda, waar begin deze zomer de auto ook gespoten zou gaan worden. Paar honderd meter verderop zit een demontagebedrijf, en zo langzamerhand is het moment van euthanasie wel daar.
De WW heeft met remvloeistf de motor even laten lopen, er komt benzine bij die injector-rail, en de accu was OK, daar kon nog heel vaak mee gestart worden.
Ik heb nog een paar vragen: Kan het zijn dat de blokkeerstand van het alarm roet in het eten gooit? Ik moest net even denken aan de Twingo die, als ze te lang ongebruikt staat, ook wel zoiets doet? Hoe kan ik die blokkering laten omzeilen? Aan/Uit had verder geen effect, accu losmaken al evenmin. Zit er een filter bij de injectoren dat verstopt kan zijn? Heeft er iemand een toverstokje?
En als het allemaal te gek wordt:
- bijna nieuwe accu 60Ah (Oktober 2015)
- ook al bijna nieuwe koplampen (november 2015 geplaatst)
- zgan knipper-/stadslichten O/W -
- Parrot Classic autoradio -
- Bremsschutzplatten voor L+R (nog steeds nieuw...)
- brandstof relais ook al zgan
Niet te koop: Mooie herinneringen :(