Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Electro/Stroomverbruik zekering 16

Stroomverbruik zekering 16

Stroomverbruik zekering 16

- Ingediend door jpost
Lid
, op 9 sep 2017
- 23 Reacties -
Forum: 
Electro

Een paar weken terug heb ik mijn S90 op een zaterdagmiddag in de garage gezet na een rit van 80km. Op donderdag ochtend wilde ik de Zweedse mee naar het werk nemen. Dat plan ging niet door, want de accu was helemaal leeg. Ik heb de accu aan de lader gehangen en heb toen de Challenge Chamsin maar gepakt om op het werk te komen.
De accu had daarna ruim een week aan de lader gehangen en was dus weer helemaal vol. De vraag is dan, hoe kan het dat de accu leeg was na 5 dagen. Dus ik heb wat dingen gemeten met een multimeter. Ik begrijp het echter nog steeds niethelemaal.

De laadspanning is 13,7V op de accu polen. Niet bijzonder hoog, maar de accu wordt wel bijgeladen lijkt me.
Met de motor uit heb ik daarna spanningsverschil over de zekeringen gemeten. Onder de motorkap niets bijzonders. De zekeringskast bij het dashboard was het zekering 16 (11C/16 in het bijgesloten wiring diagram) diie opviel. Het spanningsverschil schommelde tussen de 8 en 12mV.
Over zekering 13 had ik ook een spanningsverschil van 6,8mV Die is voor de binnenverlichting en dus logisch. Je kan alleen bij de zekeringen komen met het portier open, dus met de binnenverlichting aan. Wanneer de deurschakelaar is ingedrukt, is het spanningsverschil netjes 0V.

OK, zekering 16 is een gele normale 20A zekering, volgens de PDF van Powerprobe betekend 8mV al een stroom van 2,3A. Dat is veel, in ieder geval meer dan genoeg om de accu leeg te trekken.
Wat zit er dan op zekering 16? Volgens mij twee accessoire stekkers rechts onder het dashboard. Daarvan is er in mijn S90, naar mijn weten, eentje aangesloten op de originele Volvo Ardic 091B standkachel.

De voeding van zekering 16 gaat naar zowel de timer (Volvo 3544554, type 4), als de aansturing van de kachel zelf, een kastje rechtsvoor bij de accu.
Met het kastje verwijderd had ik nog steeds hetzelfde spanningsverschil over zekering 16. Die lijkt dus niet de oorzaak.
De volgende ochtend heb ik nog eens gemeten, maar nu was er nauwelijks spanningsverschil over zekering 16. Het lijkt er dus niet continu te zijn.

Daarna zekering 16 maar verwijderd. Ik heb de auto daarna een keer twee dagen stil laten staan zonder acculader. Dit gaf geen problemen. De accu spanning was na twee dagen nog 12,7V.
Vervolgens heb ik nog een keer de laadspanning gemeten, maar nu met flink wat verbruikers aan (grootlicht, mistlampen, binnenverlichting, spiegel-achterruitverwarming, etc.). Ik kwam nog steeds op 13,7V., zowel stationair als met een wat hoger toerental.
Met de motor uit en zekering 16 weer op zijn plaats, was het spanningsverschil wel weer terug, voor enkele minuten.
Daarna nog even de timer verwijderd en weer aangesloten, maar dat leek niet zoveel uit te maken. Wanneer je de timer bedient, dan gaat er een lampje branden zodat je kan zien wat je doet. Op dat moment is het spanningsverschil over zekering 16 1,5mV, wat neerkomt op 500mA. Lampje uit en het verbruik is niet meer te meten. Logisch, want zoveel verbuikt een LCD schermpje met een paar getalletjes (klokje) niet. Het lijkt me ook niet mogelijk dat die timer 2,3A verbruikt.

Gisteren nog een keer gemeten nadat ik thuis kwam, maar er was geen verbruik over zekering 16.

Ik begrijp het niet. Waarom meet ik soms een wisselend verbruik van minimaal 2,3A op zekering 16? De timer zelf lijkt me onmogelijk. De kachel zelf kan, maar het verbruik was er nog na lostrekken van het regel kastje. Ik zou denken dat de kachel zelf, de brandstofpomp en waterpompniet meer aangestuurd worden en daarmee ook geen stroom meer zouden verbruiken. Maar is dat wel zo?
En waarom meet ik het verbruik na wat dingen losgehaald en terug gezet te hebben niet meer? Het leek er al niet continu te zijn, maar waarom dan soms wel en soms niet?

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.