Stroomverbruik zekering 16
Stroomverbruik zekering 16
Een paar weken terug heb ik mijn S90 op een zaterdagmiddag in de garage gezet na een rit van 80km. Op donderdag ochtend wilde ik de Zweedse mee naar het werk nemen. Dat plan ging niet door, want de accu was helemaal leeg. Ik heb de accu aan de lader gehangen en heb toen de Challenge Chamsin maar gepakt om op het werk te komen.
De accu had daarna ruim een week aan de lader gehangen en was dus weer helemaal vol. De vraag is dan, hoe kan het dat de accu leeg was na 5 dagen. Dus ik heb wat dingen gemeten met een multimeter. Ik begrijp het echter nog steeds niethelemaal.
De laadspanning is 13,7V op de accu polen. Niet bijzonder hoog, maar de accu wordt wel bijgeladen lijkt me.
Met de motor uit heb ik daarna spanningsverschil over de zekeringen gemeten. Onder de motorkap niets bijzonders. De zekeringskast bij het dashboard was het zekering 16 (11C/16 in het bijgesloten wiring diagram) diie opviel. Het spanningsverschil schommelde tussen de 8 en 12mV.
Over zekering 13 had ik ook een spanningsverschil van 6,8mV Die is voor de binnenverlichting en dus logisch. Je kan alleen bij de zekeringen komen met het portier open, dus met de binnenverlichting aan. Wanneer de deurschakelaar is ingedrukt, is het spanningsverschil netjes 0V.
OK, zekering 16 is een gele normale 20A zekering, volgens de PDF van Powerprobe betekend 8mV al een stroom van 2,3A. Dat is veel, in ieder geval meer dan genoeg om de accu leeg te trekken.
Wat zit er dan op zekering 16? Volgens mij twee accessoire stekkers rechts onder het dashboard. Daarvan is er in mijn S90, naar mijn weten, eentje aangesloten op de originele Volvo Ardic 091B standkachel.
De voeding van zekering 16 gaat naar zowel de timer (Volvo 3544554, type 4), als de aansturing van de kachel zelf, een kastje rechtsvoor bij de accu.
Met het kastje verwijderd had ik nog steeds hetzelfde spanningsverschil over zekering 16. Die lijkt dus niet de oorzaak.
De volgende ochtend heb ik nog eens gemeten, maar nu was er nauwelijks spanningsverschil over zekering 16. Het lijkt er dus niet continu te zijn.
Daarna zekering 16 maar verwijderd. Ik heb de auto daarna een keer twee dagen stil laten staan zonder acculader. Dit gaf geen problemen. De accu spanning was na twee dagen nog 12,7V.
Vervolgens heb ik nog een keer de laadspanning gemeten, maar nu met flink wat verbruikers aan (grootlicht, mistlampen, binnenverlichting, spiegel-achterruitverwarming, etc.). Ik kwam nog steeds op 13,7V., zowel stationair als met een wat hoger toerental.
Met de motor uit en zekering 16 weer op zijn plaats, was het spanningsverschil wel weer terug, voor enkele minuten.
Daarna nog even de timer verwijderd en weer aangesloten, maar dat leek niet zoveel uit te maken. Wanneer je de timer bedient, dan gaat er een lampje branden zodat je kan zien wat je doet. Op dat moment is het spanningsverschil over zekering 16 1,5mV, wat neerkomt op 500mA. Lampje uit en het verbruik is niet meer te meten. Logisch, want zoveel verbuikt een LCD schermpje met een paar getalletjes (klokje) niet. Het lijkt me ook niet mogelijk dat die timer 2,3A verbruikt.
Gisteren nog een keer gemeten nadat ik thuis kwam, maar er was geen verbruik over zekering 16.
Ik begrijp het niet. Waarom meet ik soms een wisselend verbruik van minimaal 2,3A op zekering 16? De timer zelf lijkt me onmogelijk. De kachel zelf kan, maar het verbruik was er nog na lostrekken van het regel kastje. Ik zou denken dat de kachel zelf, de brandstofpomp en waterpompniet meer aangestuurd worden en daarmee ook geen stroom meer zouden verbruiken. Maar is dat wel zo?
En waarom meet ik het verbruik na wat dingen losgehaald en terug gezet te hebben niet meer? Het leek er al niet continu te zijn, maar waarom dan soms wel en soms niet?