Ontstekingsprobleem Volvo 760 '84 B23ET - Motronic 1.1
Ontstekingsprobleem Volvo 760 '84 B23ET - Motronic 1.1
Beste iedereen,
Hierbij mijn eerste post! Een paar maanden geleden heb ik een Volvo 760 '84 B23ET met een Motronic 1.1 ECU gekocht. Geweldig ding met een enorm krachtige motor... als die het goed doet. Ik ondervind namelijk wat problemen met, ik denk, de ontsteking. Dus ik hoop hierbij wat hulp/tips te krijgen waarmee ik aan de slag kan!
Bij het starten duurt het even en soms lang voordat de motor aanslaat. Soms loopt de motor goed, zoals afgelopen week bijvoorbeeld. Hij mag sinds 1 maart weer de weg op namelijk. Nu doet die het weer slecht.
Het vervelende aan het traceren van het probleem is dat het soms wel aanwezig is en dan weer niet. Het maakt me eerlijk gezegd een beetje gek ondertussen.
Als de motor stationair op 3 cilinders loopt en ik verwijder de injector connector van cilinder 2 verandert er niks terwijl bij het verwijderen van de andere connectors de motor nog slechter begint te lopen.
Wat ik ondertussen al vervangen heb:
- 4 nieuwe bougies
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe distrebuteur
- nieuwe rotor
- 4 nieuwe injectors
- aan de kabelboom zijn al verschillende reparaties uitgevoerd. Zowel onder het spruitstuk zijn stukken met nieuwe kabels gesoldeerd. In de motorruimte zijn de kabels naar de 2 connectors (vlakbij de turbo en de passagiersstoel) gerepareerd. Hier vond ik kabels zonder isolatie.
Wat me ook opvalt is dat de relais in de zekeringskast achter de asbak vrij warm/heet worden. Kan het zijn dat deze te hard moeten werken en daardoor heet worden?
Wat me ook opvalt is dat de ontsteking 25 graden vervroegd wordt.. dit is gemeten met de stroboscoop.
Auto heeft geen knock/ping sensor.
Soms vallen de snelheidsmeter, temp meter en benzine meter weg.
Op het Turbobricks forum vertelde iemand me dat het kan komen door een fout in het 'torque limiter relay' die cilinder 2 kan uitschakelen bij het meten van teveel boost/druk. Zie de foto die is bijgevoegd. Komt van een Russisch forum.
Wat ik nog niet heb gecontroleerd:
- de twee sensors achterop het blok die positie TDC meten
- temp sensor
- water temp sensor
Hopelijk dat jullie me verder kunnen helpen! Of een specialist weten die veel verstand heeft van Motronic ECU's.
Met vriendelijke groet,
Dirk-Jan Verder