Oliedruk meten 960: over sensoren, draadmaat, ideeën en meters
Oliedruk meten 960: over sensoren, draadmaat, ideeën en meters
Hallo allen,
Mijn 960 heeft als enige info over de oliestatus een waarschuwingslampje voor te lage oliedruk in het dashboard. Aangezien ik wat meer info wil zoals bijvoorbeeld oliedruk en/of olietemperatuur, waar hier op het forum in verschillende draadjes ook al over is geschreven, heb ik daar een combimeter voor gekocht. Ik kwam deze tegen:
Inderdaad niet state-of-the-art (dan moet je deze Greddy denk ik hebben, mooi apparaat!) en geen idee hoe betrouwbaar, maar het geeft in ieder geval iets meer info dan niets (ik blijf dus zelf ook geregeld onder de motorkap kijken). Zoals je ziet oliedruk (meter komt in BAR, foto is in psi) met in de tekstdisplay nog spanning, olietemperatuur en koelvloeistoftemperatuur. Zeker die laatste is geen overbodige luxe om als extra meter te hebben naast de te onnauwkeurige/rustige Volvo-meter. OBD2 geeft het heel nauwkeurig aan, maar die heb ik niet altijd aan.
Als optie voor de twee extra meetpunten voor de oliesensoren heb ik de volgende twee variaties op het oog:
Komt tussen motorblok en oliefilter. Vraag is: welk draad heeft het oliefilter? En deze:
Komt op de plek van de huidige druksensor, met aansluiting voor die huidige druksensor, plus de twee extra sensoren. Vraag is, welk draad heeft de oliedruksensor?
Iemand sowieso een gemotiveerde voorkeur? Als-in waarom welke? En waar is wat jullie beteft het meest nuttige punt voor de koelvloeistofsensor, bij een motor met LPG-verdamper (!!!)? Weet dat het volgens de boekjes niet kan, maar in mijn 1996 960 reageert de koelvloeistofmeter in het dashboard heel anders dan de OBD2-waarde. Zou alleen bij de <'96 zo moeten zijn begreep ik, maar helaas :-)
Ik hou jullie hier sowieso op de hoogte van het 'proces'!