Mini-project Ding-Dong
Mini-project Ding-Dong
Misschien leuk om een keertje jullie deelgenoot te maken van het verloop van een van mijn projectjes (meer op instagram)
Een van mijn lang uitgestelde projectjes is het inbouwen van een ding-dong relais in mijn 940's.
Je kunt uiteraard een origineel US 940 inbouwen, maar ik vind de relaisbak daar niet heel makkelijk voor (achterin etc)
Ook houd ik ervan zoveel mogelijk voor te bereiden buiten de auto.
Foto: origineel ding-dong / seat belt relay
Vorige week was ik met de relaisbak bezig (losse aarde draad) en zag toen dat er eigenlijk losse slots zijn in de bak.
De lege "gaten" in de relaisbak (voorbeeldfoto)
Nu heb ik een tijd geleden zo'n relaisbak overgenomen, maar ik werd eigenlijk getriggerd door een houder op Thingiverse:
https://www.thingiverse.com/thing:5436592
Volvo artikelnummer 9148812 (Scandcar heeft ze nog nieuw)
Deze houder op mijn 3D printer uitgeprint en zag toen dat de relaishouder overeen leek te komen met die van een ding-dong relais van een S40/V40
Het blijkt dat als je het zwarte deel eraf zaagt, het relais in de 3D-voet past en dus ook in de Volvo 940 relais houder om in het lege gat te plaatsen.
Dat is dus wat ik ga doen, de komende tijd ergens.
De draden en kleuren buiten de auto klaarmaken zodat ik straks alles in een keertje kan monteren
Onderstaand tabelletje had ik al eens gemaakt van de polen op het grote 740/940 Ding Dong relais
- S gaat naar S op het contactslot (sleutel aanwezig signaal). Leg het S contact vanaf het contactslot naar pin S van het relais. De draad van de S aansluiting zit niet aan het contactslot.
- GF staat voor Gurtfänger. Dat ding dus, waar je de gordel in drukt. GF2 en GF1 zou dan voor Gurtfänger 2 en Gurtfänger 1, de schakelaars in je gordelvangers.
Verbindt de groene draad onder de bestuurdersstoel van de gordelvanger door met GF2. GF1 hoeft niet te worden aangesloten - GF/L gaat naar de gordelverklikkerlampjes. Er zijn twee gele draden die naar de knipperautomaat lopen en daar in één stekker komen.
Eén is er voor de knipperlichten en één voor de gordelwaarschuwingslampen. Zet de draad van de gordelwaarschuwingslampen op GF/L - 15 is geschakelde plus. Haal +15 weg bij zekering 9
- 31 is massa. Haal de massa van de rail in de relaistray
- Su is de aansluiting voor de deurschakelaar van de bestuurdersdeur die ervoor zorgt, dat ook je binnenverlichting aan gaat als je de bestuurdersdeur open doet. Koppel het deurcontact door naar het SU contact.
- 58 gaat naar je stadslicht. 58 is de aansluiting voor "markerings-, achter-, kenteken- en instrumentenlichtpunt". Da's dus de aansluiting voor je stadslichten. 58 hoeft niet te worden aangesloten.
Als je op het "grote" relais S met een plus en 31 & Su met een min verbind hoor je het gezochte ding dong geluid
p.s.: En als het helemaal werkt, dit natuurlijk: https://www.youtube.com/watch?v=mweuaAH3zqU
The pins I'm using are S and Su.
Vergelijkbaar tabelletje voor het V40 relais (maar even net zo gezet als bij het vorige relais)
https://www.matthewsvolvosite.com/forums...
Connect S to +12V and 31D & 31 to ground, the chime sounds.