LH2.4 upgrade naar 984
LH2.4 upgrade naar 984
Update 8-6-15
foto's 984 FB toegevoegd komt ook uit een 97er automaat. iemand een idee wat de FB FD codering betekent?
Deze week kwam ik in een 97er 940 automaat op de sloop een 984 ecu tegen. Aangezien deze ecu het beste geprogrammeerd is voor zuinigheid en comfort heb ik deze meegenomen.
Bij de sloop de ecu eerst uitgeprobeerd in mijn 96er. Auto startte zonder problemen de fan sloeg na 10 seconden aan bij stilstand en de auto stonk naar benzine.
Toch de ecu er in laten zitten. De benzinestank zal komen doordat de ecu na lange tijd spanningsloos te zijn geweest op noodloop start en zich eerst moet in leren.
De fan zoek ik wel uit.
Weggereden en de fan ging al snel uit. Wat blijkt de fan gaat aan beneden de 20 km per uur. Na verloop van tijd verdween de benzine geur ook. De auto rijdt zeer comfortabel. Verder niets op aan te merken.
De fan slaat ook eerder aan dus bij een lagere temperatuur in de kop. Dat de fan aanslaat bij stilstand is ook positief aangezien in de file warmte zich snel opbouwt in de radiateur.
Alleen na koude start, tot de onderbuis van de radiateur op een bepaalde temperatuur is aangekomen, moet ik nog wel even met een schakeling ingrijpen om te voorkomen dat de fan dan gaat draaien.
Lambda lampje bleef ook uit. De 977 ecu die in de auto zat regelt ook de egr. De 984 voor zover ik weet niet. Dat gaf geen problemen. Nu nog even afwachten wat de verbruikscijfers gaan opleveren.
Op marktplaats staat nog een 984 heel voordelig aangeboden. Geen idee of het er een voor een handbak of automaat is. Weet iemand de Bosch nrs voor automaat en handbak?
In documentatie ben ik de mapping tabellen die de benzine dosering definiëren nog niet tegengekomen. Ik heb sterk het vermoeden dat de brandstof dosering bij hoge temperaturen opgeschroefd wordt ter voorkoming van oververhitting.
Als je weet wanneer dat gebeurt kun je in die situatie voor beter koeling zorgen om deze actie tegen te gaan.