koude electronica
koude electronica
Hoi allemaal,
Sinds 2 jaar en 3 maand rijd ik in mijn 940, B230TD LPG Automaat, uit 1994. Mijn dagelijkse auto, rijdt heerlijk. Er zijn wat issues, er is een kans dat het allemaal over hetzelfde gaat maar ik krijg het niet helder:
- Motortemperatuurmeter was niet stabiel, na het schoonmaken van de stekker van de sensor wel
- Brandstofmeter is niet helemaal stabiel, wel veel beter geworden nadat de stekker van de temperatuursensor(!) was schoongemaakt.(Mijn conclusie: er is iets met de massa)
- Zekering 25 is eruit gefikt, ik rook smeltend plastic, zag dat de voet van de zekering gesmolten was en ik heb hem verwijderd. Daar kunnen we zonder (zorgt ervoor dat de verlichting niet uit kan). Alles functioneert nog prima maar ik kan nu als ik wil met gedoofde verlichting rijden. ;-)
- Bij koude start loopt ie de eerste 30 seconden prima, dan begint ie op 2 of 3 cilinders te lopen. Dat duurt ongeveer 20 seconden, dan pakt ie hem uit zichzelf weer op. Als ik dit merk bij het wegrijden en even overschakel op benzine en direct daarna (na 1 sec) weer op gas, gaat het helemaal goed.
- Als het vriest, doet de computer van het gas het niet. Hij start gewoon op gas maar het lampje op het knopje gaat niet aan. Na 5 minuten, als de temperatuur wat hoger wordt, start de computer op, doorloopt zijn startroutine (even op benzine en daarna op gas) en alles functioneert weer zoals het hoort. Hier heb ik eigenlijk geen last van maar het klopt niet.
- Als ik de auto in de wasstraat gedaan heb, gebeurt er eigenlijk hetzelfde als bij een koude start maar dan erger: Hij start prima, na 20 seconden gaat ie op 2 of 3 poten lopen. Dan schakel ik over op benzine en gebeurt hetzelfde: loopt prima, na 20 seconden gaat ie op 2 of 3 poten lopen. Soms moet ik wel zes keer overschakelen. Laatst heeft mijn vrouw dit gehad toen ze van de afrit af reed. Ze belde me op: "hij wil nog maar 10 km/h!" Zij heeft hem toen een keer of 10 omgeschakeld en toen bleef het weer goed.
- De cruise control doet het soms. Ik kan geen logica ontdekken in wanneer wel en wanneer niet.
- De klok in het dashboard gaat lopen na 5 minuten en blijft na het rijden nog een paar uur doorlopen. Bij een lange rit zet ik hem bij, loopt keurig op tijd, maar stopt als ik hem langere tijd wegzet.
Wat heb ik gedaan?
Accu na laten meten, is in goede conditie.
Nog even extra gecontroleerd: De spanning zakt niet over de nacht. (was geloof ik zelfs 0,1 V hoger. Hier lijkt het probleem niet te zitten.
Massaprobleem?
- Massa's onder de motorklep losgehaald, opgepoetst en weer gemonteerd. - geen verschil
- Massa doorgemeten van massapunt linksvoor (Cruise Control) Geen weerstand.
Dat slecht lopen zou te maken kunnen hebben met vocht. Bougiekabels en verdeler+rotor vervangen. (Kabels gaven licht in het donker.) - Geen verschil
- Foutcodes uitgelezen. Geen foutcodes. Alleen bij de CC de code dat er geen snelheidssignaal was wat logisch is bij een stilstaande auto. - helpt me ook niet
Welke kant moet ik op denken? Wie helpt me verder?
Groet, Henk uit Delfzijl