kilometerteller swap yazaki na 1990
kilometerteller swap yazaki na 1990
Vanaf 1991 zit er op de achteras een sensor-rad met hetzelfde aantal vertandingen.
De componenten voor snelheidsmeting hebben dezelfde logica.
Daardoor is iedere snelheidsmeter in principe uitwisselbaar.
Volvo heeft echter per jaar wijzigingen aangebracht in het klokkenhuis op de printplaat.
Ook de snelheidsmeters zijn wat in de loop der tijd gewijzigd, waardoor plug and play swap niet altijd mogelijk is.
Er zijn verschillende metersgebruikt voor de jaren 91, 92, 93, 94, 95 - 96, en voor 97 - 98.
Vooral de meters voor 95 gaan na verloop van tijd kuren vertonen.
Zo ook de meter van mijn diesel, soms slecht op gang komen met zwabberen en nu niet meer dan 80 aangeven.
Op de plank had ik een klokkenhuis van 96 en van 97 liggen.
Een van de meters heb ik nu ingebouwd en dat gaat bijzonder makkelijk.
Even wat uitzoekwerk voor de bedrading, inbouw viel erg mee aangezien iedere meter met dezelfde pasvorm precies in het front past .
Op de meter zelf maak je wat draadjes vast met een parkertje, voor mijn diesel slechts 3, geen ABS en CC of ECC.
De draadjes soldeer je op de juiste aansluiting van de printplaat. Kartonnetje achter de meter en de achterkant van het klokkenhuis houdt de meter op zijn plaats.
Dat is het.
De 97 meter nu in mijn 91er diesel klokkenhuis werkt precies zoals de meter in mijn 96er en 98er. Boven de honderd iets te veel.
https://volvo700vereniging.nl/node/41971
Een nieuwer klokkenhuis in een ouder model gaat ook. En natuurlijk ook omgekeerd.
De stekkers zijn anders maar de kleurcodering niet.
Je neemt een donor met de stekkers en een stukje draad er aan.
De draden van de oude stekkers match je met de nieuwe met dezelfde kleurcodering.
Leuke soldeer klus.
Een enkele keer is een codering dubbel gebruikt, dat is even uitzoeken.