HIC SRS
HIC SRS
Afgelopen zaterdag in de auto van Adriaan de storing van de aansluiting van het KVS controle lampje nagelopen.
Pinnetje in de C-stekker zat een positie verkeerd.
Vervolgens testen en toen bleek er rook achter het instrumentenpaneel vandaan te komen.
Dat was de aanwijzing voor de 2e fout. Er was een draad getrokken vanaf plus richting kvs-sensor.
Dit was de oorzaak van de rook bij de test. Printplaat van het instrumentenpaneel leek nog in orde, ingebakken zekering was ook heel.
De draad aangesloten op aard wat de bedoeling is.
Nieuwe test KVS lampje deed het goed.
Controle lampjes lichten ook op bij contact aan, dus het dynamo bekrachtigingscircuit deed het ook nog.
Ook de rookontwikkeling was verdwenen.
Toen het donker werd ontdekte Adriaan dat de instrumenten verlichting het niet deed.
Vandaag de klok bekeken en bleek de brand gewoed te hebben vlak bij de HIC module en het SRS controle lampje in een compenent onder de printplaat.
Op het 97 - 98 schema staat in de tekening een rechthoekje, ook bij het dynamo controle lampje naar de aarde voorziening voor de test van de lampjes bij contact aan.
Op het schema van 94 ontbreken deze twee rechthoekjes.
Bij de andere controle lampjes zie je het vertrouwde diode symbool om de lampjes te laten branden bij contact aan.
Het zal te maken hebben met gewijzigde functie van het dynamo laadlampje in de latere modellenreeks.
Om Adriaan weer verlichting te geven bij zijn snelheid in het donker, heb ik een draadje op de printplaat ter overbrugging gesoldeerd.
Er hoort denk ik een component tussen, waarschijnlijk een diode.
De diodes en de HIC controle zitten achterop de printplaat.
Hierbij een foto van de HIC component en de component die ik overbrugd heb.
Foto is van een 940 96 diesel.
Er staat iets op van:N4004 en daar onder 19424
Op het internet vind ik geen informatie over het HIC controle IC, de vierkante component met 4 pootjes.
De andere component wel met de opgegeven nrs moet wel een diode zijn.
Graag schieten met commentaar en extra info.