ECU omzeilen E-fan Volvo 940 B230FT 1998
ECU omzeilen E-fan Volvo 940 B230FT 1998
Om het verhaal maar kort te houden.
Ik krijg geen signalen uit de draden vanaf de computer om mijn E-Fan te laten aanslaan. (hij springt pas aan bij 120 graden of en gaat dan niet meer uit)
En mijn temperatuurmeter in de cockpit geeft niet de juiste waarde aan. (de sensor doet het wel)
Ik wil het op de volgende manier oplossen. Wordt vaker gedaan bij ombouw in jeeps of van een Volvo 240 die normaal een visco fan heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=Rx65KyDTigY
[img src="https://volvo700vereniging.nl/sites/defa..." (class="additional class"|alt="alt text")/
Een losse sensor tussen de koelslang (van het blok naar de radiateur). Die vervolgens rechtstreeks het Relais van de Fan aanstuurt.
Daarbij wil ik ook een aftermarket temperatuurmeter plaatsen zodat ik weet hoe warm de auto werkelijk wordt.
Op de sloop gisteren een BMW sensor gevonden. 8363677
91 en 99 graden, lijkt mij goed. Heb zelf een thermostaat van 87 graden.
Pinnetjes zijn wel erg dun, heb de stekker ook mee meegenomen.
Nu zijn er vast wel vaker mensen die dit gedaan hebben. Vandaar de volgende vragen?
1 Is de sensor wel geschikt met deze dunne pintjes.
(lijkt mij dat er alleen een stuur stoompje door gaat dus veel zou niet nodig zijn toch)
2 Waar kan ik het beste de stroom wegpakken voor de BMW sensor.
(ik dacht zelf aan bij de plusdraad van de Relais zodat de senor ook werk als het contact uit staat)
3 Is het handig om ook de tempratuursensor voor de meter in hetzelfde blok te plaatsen en waar kan ik dan het beste de stroom wegnemen gezien dit wel een geschakelde draad moet zijn?
Dacht zelf om misschien ook een adapter te kopen om deze sensor aan de slang voor de kachelkraan te zetten i.p.v. tussen blok en radiateur. Of is dit juist niet handig.