digitale drukmeter. Afgerond project.
digitale drukmeter. Afgerond project.
Beste medeliefhebbers,
Mijn 940 lpt was niet uitgerust met drukmeter zoals hpt's dat wel hebben. Omdat ik de druk opgeschroefd heb wil ik deze graag in de gaten houden. Voorheen had ik analoge meter in een metalen houder gemaakt die in de plaats van het opslagvakje onder de radio kwam. Dit nam achter veel ruimte in beslag en toen ben ik opzoek gegaan naar een andere oplossing. Al snel was ik er over uit dat het een digitale meter moest worden het liefst met een oled display. Na een lange tijd van onderzoek doen, software schrijven en 3d tekenen ben ik nu tot een mooie eindoplossing gekomen.
Maar hoe werkt deze digitale meter precies? Het begint bij een Bosch druksensor (deze sensoren zitten veelal op moderne auto's om de boordcomputers door te geven wat de druk in het inlaat is.) De sensor heb ik gemonteerd in de motorruimte, hier gaat een luchtleiding op die vanaf het inlaatspruitstuk komt en er geen 3 kabels uit (massa, 5volt input en variabele output) Deze gaan naar de Arduino NANO die achter het opbergvakje in het interieur zit. Die doet wat berekeningen aan de hand van de variabele input en stuurt vervolgens de oled display aan. Deze geeft dan de actuele druk / vacuüm weer dit gebeurd met een vertraging van 1 milliseconde. Bij het opstarten van het scherm zijn de teksten ''boostgauge'' en Volvo 940 turbo'' te zien, zodat het voor anderen ook duidelijk is wat er wordt weergegeven op het display.
Voordelen van deze analoge meter zijn:
-Geen lange luchtleiding nodig vanaf motorruimte naar interieur omdat de sensor dicht bij de motor geplaatst kan worden.
-Vrijwel geen vertraging.
-Functie waarmee de boostpeak bovenin het scherm wordt weergegeven voor een ingestelde hoeveelheid secondes, zodat er na de run gekeken kan worden welke druk je hebt aangetikt en niet tijdens het optrekken op een meter hoeft te kijken.
-Neemt weinig ruimte in beslag.
-Via de aruinosoftware kan er een grafiek geplot worden zodat de boostcurves te zien zijn. Hiermee kan je de vitaliteit van je turbo bepalen.
Een analoge meter is wel voordeliger.