Boordspanning en nog een accu-draadje, 960 deze keer
Boordspanning en nog een accu-draadje, 960 deze keer
Hallo allen,
Toch maar even een eigen draadje starten over de boordspanning en accu in mijn '96 960.
Hoofdantwoord: er komt een nieuwe accu in (dan hebben we dat vast gehad :-), de huidige is een Volvo-accu aangekocht in mei 2013).
Hoofdvraag: wat zou de te meten spanning moeten zijn van een 6-in-lijn bij draaiende motor en bij net uitgezette motor, zonder verbruikers aan?
Via OBD2 hou ik al een tijdje de spanning van de auto in de gaten. Tijdens rijden regelt de spanningsregelaar keurig bij als er verbruikers worden aangezet, of het nu verlichting is of de koelventilator. Spanning komt met draaiende motor echter nooit boven de 12,8Volt, is meestal rond de 12,5Volt, en na uitschakelen van de motor zakt deze onmiddelijk naar 11,5Volt of iets dergelijks. Zijn dat normale waarden of is er ergens iets mis? Zoals ik schreef, wordt de spanning dus wel geregeld, maar alle waarden lijken mij in basis te laag. Waar zou dat kunnen zitten, als het inderdaad zo is?
Er komt dus een nieuwe accu in (ANWB was niet verrast toen mijn accu, na 10 dagen stilstand, te leeg bleek om te starten. "Dat hebben de tegenwoordige accu's allemaal hoor."), maar ook nog iets anders vervangen of controleren?
De vermelde spanningen zijn overigens dus gemeten via OBD2.
Dré
Volvo 960 2.5 '96 280.000km (2007), Volvo 940GL '92 540.000km (2007), en anderen