Accu steeds kapot
Accu steeds kapot
Ik heb een vreemd probleem met mijn 960... Vorig jaar is de alternator kapot gegaan waardoor ik stil kwam te staan met een lege batterij. Afgesleept en nieuwe alternator laten monteren bij de garage.
Tijdje later was ik aan de auto aan het werken met contact op en was het plots gedaan met het feest. Batterij leeg... Dus aan de lader en iets later de sigarettenaansteker vervangen door een vast voltmetertje met 2 usb poorten in (in die sigarettenaansteker zat toch permanent een usb dingetje ingeplugd en verder wordt die niet gebruikt) toen viel het mij op dat het batterijvoltage aan de lage kant was. Met contact op 1 gaat het metertje aan en die gaf dan nauwelijks 12V aan, met de sleutel in stand 2 werd dat zelfs maar 10,5V meer. Gelukkig slaat de motor vlot aan en is dat nog net genoeg om te starten. De accuraatheid van dat metertje heb ik trouwens gecheckt met mijn Fluke meter en die gaven steeds hetzelfde aan (maar dat metertje geeft dan geen honderdsten weer)
Tweedehands een "nieuwe" batterij gescoord. Iemand die een 70Ah batterij had gekocht voor z'n oldtimer, maar die paste blijkbaar niet en deed ze weg voor een prijsje. Dus eigenlijk een splinternieuwe. Blijkt een 70Ah Mercedes batterij te zijn met "EFB" technologie. Zou een langere levensduur moeten hebben en beter tegen ontlading te kunnen, wordt blijkbaar toegepast voor start/stop voertuigen, maar uiteraard ook perfect bruikbaar als gewone startbatterij.
De hele winter geen problemen gehad, en dus ook geen aandacht meer geschonken aan het voltmetertje. Tot ik de auto vorige week wou starten na 2 weken stilstand. De startmotor ging maar traag rond, maar de motor startte wel... 50km gereden en bij terug vertrekken het metertje in het oog gehouden. Contact op 1: 12,3V, contact naar 2: 11,5V, maar als ik even wacht zie je er elke 5 seconden 0,1V vanaf gaan... Motor gestart, meteen naar 13,9V. Weer naar huis, hele tijd zat het metertje tussen de 13,6 en 13,9V, dus dat lijkt me goed.
Thuis contact uit, even meten op de batterij, 12,3V, even het contact op 2 en binnen de 2 minuten zakt het voltage naar 10,5V... Batterij eruit en aan de lader die er blijkbaar 14,5V in pompt, maar die gaf na 5 minuten laden al aan dat de accu vol is... Lader eraf, meten: 12,5V. Even een lichte belasting eraan (20W lampje) en je ziet het voltage gemiddeld elke 20 seconden met 0,1V zakken... Batterij ook al kapot???
Misschien teveel lekstroom dacht ik? Eens gemeten, 30mA, dus da's niks...
Vandaag nog eens alle bekabeling gecontroleerd en niks schokkends gevonden. Meten op de alternator zelf geeft 14V, op de batterij blijft daar nog 13,88 a 13,94 van over, dus veel verlies zit er niet op de kabel. Lekstroom is er ook niet, maar waarom gaan mijn batterijen kapot?
Heb nu een splinternieuwe besteld, maar hoe kan ik zeker zijn dat die ook niet binnen een halfjaar kapot is?
Weet iemand trouwens wat er allemaal aan gaat met contact op 2? Want ik vind het ook niet normaal dat het voltage een volle volt inzakt bij contact in 2 zetten...
Wie heeft nog tips om dingen te controleren?