Aansluitmogelijkheden Bays15D
Aansluitmogelijkheden Bays15D
Stop je de nieuwe Bays15D in je achter/remlichten, dan gaan de remlichten branden bij contact aan.
Ook werken de CC en de ABS niet meer.
Oorzaak:
Originele 21 watt remlampen worden door de CC en ABS gebruikt als aarde wanneer en niet geremd wordt.
De CC en ABS gebruiken een laag amperage waardoor de 21 watt remlichten niet gaan branden.
Het voltage op de remlichten blijft heel laag, over de CC en de ABS staat dan iets van 12V.
In combinatie met de BAYS15D wordt de verdeling van voltage over de in serie staande componenten anders.
De Bays15D vragen nl ook een laag amperage en branden al bij 6V.
Een 21 watt lamp in bijvoorbeeld het derde remlicht is al voldoende om de CC en ABS te laten werken.
Echter het lamp-fout-verklikkerrelais reageert hierop.
Om deze foutsituatie te voorkomen moet het schema van de componenten aangepast worden.
Dit kan op verschillende manieren:
Parallel:
door plaatsing van 21 watt of een vermogensweerstand parallel aan de Bays15D
+ zelfde voltage voor CC en ABS
- warmte ontwikkeling bij remmen van de 3 extra componenten
- ruimte voor de 3 extra componenten
Aftakking:
Door aftakking van de Y-BN draad achter de remschakelaar.
Hier hang je een 21 watt lamp of een vermogensweerstand aan en verbindt deze met aarde.
+ zelfde voltage voor CC en ABS
+ hier heb je voldoende ruimte
- warmte ontwikkeling bij remmen van de extra component
Wissel
Door plaatsing van een wisselrelais in de Y-BN draad achter de remschakelaar
+ slechts 1 extra component zonder warmte ontwikkeling
+ voldoende ruimte
+ zelfde voltage voor CC en ABS bij gebruik van 21 watt lamp, die nooit brandt
- doorknippen oorspronkelijke bedrading voor plaatsing