940 met klokproblemen
940 met klokproblemen
Beste mensen,
Allereerst voor de kennismaking;
Mijn naam is Frits en ik rijd al weer jaren heel tevreden rond in mijn 940. Hij heet Billy naar dat andere top-ontwerp uit Zweden.
Inmiddels met iets meer dan 3 ton op de teller en eigenlijk nooit grote problemen gehad.
Ik woon in Amsterdam en kan prima fietsen maken, met aan auto's sleutelen heb ik (nog) geen ervaring.
Helaas vertoont mijn auto nu kuren die niemand lijkt te kunnen verklaren. Dit forum lijkt mij een prima plek om hulp te vragen.
Ik ben niet thuis in fora-land dus als ik mij "misdraag" is dat geheel onbedoeld.
Het probleem:
Ongeveer een half jaar geleden begon mijn snelheidsmeter uit te vallen. Het wijzertje was dan vrolijk aan het zwaaien.
Het werd erger en uiteindelijk hield ook het telwerk ermee op. Soms begon alles spontaan weer te werken na een uurtje rijden.
Ik ben naar KMS in Apeldoorn geweest. Die vermoedde problemen in de bedrading en stuurde me naar ETS in Nieuwendijk.
Volgens hem werkte mijn klok naar behoren en lag het probleem dus in de auto.
Mijn garage heeft de sensor op de achteras door gemeten en dat was prima. Dus ook op de stekker achter de klok goed signaal.
Daar kan ik allemaal nog enigszins mee leven maar sinds een week vallen ook de knipperlichten uit en was de accu zomaar helemaal leeg. In al mijn naïviteit bedacht ik dat het dan wel aan de printplaat zou liggen. Na wat speurwerk vond ik een een identieke klok bij Estate Services. Na omwisselen zijn de klachten het zelfde.
Na nog wat tips heb ik alle stekkers, contacten en relais met contact 60 schoongemaakt; geen resultaat.
Misschien is er een probleem met de aarde van de accu. Eind blauwe kabel meet 12v, de bout die in het chassis gaat meet 8v.
Mijn vraag:
Wie herkent deze problemen en wil mij helpen met het oplossen ervan.
Vriendelijke groet,
Frits.