4A lekstroom na kortsluiting by dynamo
4A lekstroom na kortsluiting by dynamo
Vorige week vrijdag reed ik terug van een weekje restauratiecursus en toen viel de 940 bij een stoplicht uit en kwam er rook onder de motorkap vandaan.
Wat bleek: na het sleutelen aan de injectie vermoedelijk een rubber slang niet goed teruggezet.
Deze heeft hierdoor na verloop van tijd de plus en de min kabel achter de dynamo tegen elkaar aangedrukt met kortsluiting tot gevolg.
Gelukkig verder geen fik.
Met hulp van de ANWB de kabels losgehaald, rubber slang ertussen in plaats van ervoor en de plusdraad ingetaped.
Accu was helemaal plat maar na even laden door de ANWB was het starten en lopen. Wel de tip gekregen om de verbrande massakabel te vervangen.
Laadspanning 13,4V en weer rijdend naar huis.
Maar na een nachtje staan, accu leeg.
Ik bleek de binnenverlichting aan te hebben gelaten dus die gaf ik de schuld (plus evt toch kapotte zelfontladende accu).
Zaterdagochtend een andere accu erin en op vakantie gegaan.
Onderweg werd de telefoon al niet meer goed bijgeladen en na een nachtje staan, ook deze accu leeg.
Bij de plaatselijke garage de accu op laten laden en massakabel laten vervangen.
De monteur in kwestie vond het "opgelost" dus ik heb nog even gevraagd of ik zijn multimeter mocht lenen waarop hij zei tuurlijk en mompelde dat hij daar niet veel van begreep (ondanks eerdere beweringen dat hij me prima kon helpen).
Hoe dan ook, hij rijdt weer dus heb hem maar meegenomen.
De cijfers uit de metingen:
Laadspanning 13,4 V
Stroom door plus bij draaiende motor 17A
Stroom door plus bij contact uit 4A
Dynamo werd best warm na een kort ritje van zeg 1 kilometer.
Nu heb ik een aantal vragen:
- in hoeverre kan ik hiermee doorrijden?
Ik koppel dan gewoon een accu pool los als de auto stilstaat om te voorkomen dat de accu leegtrekt.
Ik heb nog wat korte ritjes en dan een lange rit voordat ik op een plek ben met gereedschappen om verder op onderzoek uit te gaan.
- wat zou de oorzaak kunnen zijn? 4A is niet weinig
Diodebrug van de dynamo?
Kabelboom van de plus achter de dynamo (als die te heet is geweest en er meer kabels in zitten die elkaar niet mogen raken?)
Dank voor de reacties vast.
Groeten Lars