Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Electro/4A lekstroom na kortsluiting by dynamo

4A lekstroom na kortsluiting by dynamo

4A lekstroom na kortsluiting by dynamo

- Ingediend door oudevolvo , op 28 jul 2016 - 3 Reacties -
Forum: 
Electro

Vorige week vrijdag reed ik terug van een weekje restauratiecursus en toen viel de 940 bij een stoplicht uit en kwam er rook onder de motorkap vandaan.
Wat bleek: na het sleutelen aan de injectie vermoedelijk een rubber slang niet goed teruggezet.
Deze heeft hierdoor na verloop van tijd de plus en de min kabel achter de dynamo tegen elkaar aangedrukt met kortsluiting tot gevolg.
Gelukkig verder geen fik.
Met hulp van de ANWB de kabels losgehaald, rubber slang ertussen in plaats van ervoor en de plusdraad ingetaped.
Accu was helemaal plat maar na even laden door de ANWB was het starten en lopen. Wel de tip gekregen om de verbrande massakabel te vervangen.
Laadspanning 13,4V en weer rijdend naar huis.
Maar na een nachtje staan, accu leeg.
Ik bleek de binnenverlichting aan te hebben gelaten dus die gaf ik de schuld (plus evt toch kapotte zelfontladende accu).
Zaterdagochtend een andere accu erin en op vakantie gegaan.
Onderweg werd de telefoon al niet meer goed bijgeladen en na een nachtje staan, ook deze accu leeg.
Bij de plaatselijke garage de accu op laten laden en massakabel laten vervangen.
De monteur in kwestie vond het "opgelost" dus ik heb nog even gevraagd of ik zijn multimeter mocht lenen waarop hij zei tuurlijk en mompelde dat hij daar niet veel van begreep (ondanks eerdere beweringen dat hij me prima kon helpen).
Hoe dan ook, hij rijdt weer dus heb hem maar meegenomen.
De cijfers uit de metingen:
Laadspanning 13,4 V
Stroom door plus bij draaiende motor 17A
Stroom door plus bij contact uit 4A
Dynamo werd best warm na een kort ritje van zeg 1 kilometer.

Nu heb ik een aantal vragen:
- in hoeverre kan ik hiermee doorrijden?
Ik koppel dan gewoon een accu pool los als de auto stilstaat om te voorkomen dat de accu leegtrekt.
Ik heb nog wat korte ritjes en dan een lange rit voordat ik op een plek ben met gereedschappen om verder op onderzoek uit te gaan.

- wat zou de oorzaak kunnen zijn? 4A is niet weinig
Diodebrug van de dynamo?
Kabelboom van de plus achter de dynamo (als die te heet is geweest en er meer kabels in zitten die elkaar niet mogen raken?)

Dank voor de reacties vast.
Groeten Lars

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • pieter.donders.9
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.