Volvo 760II TDIC 1988
Volvo 760II TDIC 1988
Hoi iedereen
Mijn 765II TDIC van 1990 start en rijd weer goed na het vervangen van de flexibele brandstofleidingen onder de motorkap en aan de dieseltank. Daar ben ik heel blij mee want ik begon men dagelijkse dieselbeest al te missen!!
Nu had ik het briljante idee om een extra diesel erbij te kopen als reserveauto. Kwestie van niet zonder diesel te vallen. Na wat zoeken kwam ik uit om een 764II TDIC uit 1988. De eigenaar had er tot vorige maand elke dag mee gereden en veel kosten aan gemaakt. Op een morgen wou hij vertrekken naar het werk. De diesel sloeg probleemloos aan. Bij het vertrek echter, viel de auto in derde versnelling stil en sindsdien heeft hij niet meer gereden. Na wat gepalaver over de prijs toch beslist om deze te kopen. Een hele mooie uitvoering en nog wel te repareren dacht ik.
Nu heb ik er gisteren even mee bezig geweest. Even gevoeld of alles nog vlot draaide met de hand, batterij erin en starten maar!! Niet dus!! De motor draait prima rond en na even starten lijkt hij aan te slaan. Hij draait eventjes, maakt ook toeren, en valt dan weer uit. Meerdere keren proberen starten maar dat gaf niks meer dan een platte batterij. De auto produceert een geweldig mistgordijn van witte rook bij het starten. Het ruikt naar onverbrande diesel. Tijdens het starten hoor ik ook af en toe een piepend of schrepend geluid. Dat komt en gaat. Het is er niet altijd, dus heeft er misschien niks mee te maken.
Even getest of het niet hetzelfde probleem was als mijn andere 760 (niet genoeg brandstof), maar dat is het niet. De pomp zuigt goed aan. Het voorverwarmingsrelais gaat aan en uit dus dat werkt ook. Hebben we getest met een ander relais.
Iemand enig idee in welke richting ik moet denken?? Gloeiers? Gescheurde kop? Ik weet het niet direct. Toen de motor draaide hoorde ik niks verkeerds. Draaide netjes rond en rookte niet overdreven. Maar dat duurde maar een tiental seconden.
Alle hulp is welkom!!!
Groeten
Kjell