In een anti-diesel tijd toch een leuk project. Update> Hij doet het weer.
In een anti-diesel tijd toch een leuk project. Update> Hij doet het weer.
Dag Volvisti,
Sommigen hadden hem al gezien of wisten er van, maar ik ben al een tijdje bezig met een leuk Diesel project.
Namelijk een D5252T TDI (VAG) motor uit een V70 TDI in een 744 van mij te plaatsen.
Het blok is voorzien van een nieuwe achterste krukaskeerring, inclusief houder van een D24. Op het blok zit een vliegwiel van een D24. Dat is allemaal gewoon plug & play.
Er zit een M90 bak aan het blok, met M90 koppelingsset natuurlijk en de originele hydraulische slave cilinder (en master cilinder in de wagen).
De originele baksteun past probleemloos en de originele aandrijfas past natuurlijk ook probleemloos. Dat is allemaal origineel spul.
Onder het blok zit ook een ingekorte olie aanzuigbuis van een D24 en een ingekorte carterpan van een D24. De radiator en de intercooler zijn ook van een D24.
Hiervoor zit een electrische ventilator van een 940 (230FK) die aangestuurd wordt door de MSA 15.7 ECU die uit de donor V70 komt.
Intercooler en waterleidingen zijn wat aangepast en verlengd en anders gelegd. Er zit verder een originele uitlaat onder met een ietswat aangepast downpipe vanaf het blok.
Het mechanische D24 gas pedaal is vervangen voor een home-made steuntje met een electronisch V70 TDI gaspedaal erop.
Linksvoor zit een 960 motorsteun op het subframe met daarop een home-made steun aan het blok.
Rechtsvoor zit een home-made steun die gelast zit op het subframe en vastschroeft aan het blok waar normaliter de rechter aandrijfas wordt vastgehouden in een lager.
Een home-made kabelboom verbindt alle electronica, sensoren aan de ECU binnen in. Binnen in ligt ook een immobilizer kastje met een sleutel aan een tie-wrap aan de RFID ontvanger. Mogelijk dat ik later nog eens ga proberen om een immo vrije ECU te kunnen verkrijgen.
De ECU is nog origineel en 140 PK. Toekomst idee is nog eens een 170 PK chip erin te plaatsen.
De ECU is voorzien van OBD2, met de laptop eraan kan ik alles live uitlezen, zien en ook de pomp afstelling uitlezen.
Er zijn nog wel wat todo's:
-Toertenteller aansluiten. De D24 toerenteller reageert totaal nada op het signaal vanuit de ECU. Later nog eens proberen met een 4 cilinder redblock toerenteller en anders mogelijk een W aansluiting maken op de TDI dynamo.
Een andere oplossing is een sensor plaatsen of aftappen en dan met een Arduino een geschikt toerenteller signaal maken.
(EDIT: een 4 cilinder redblock toerenteller werkt verbazingwekkend gewoon helemaal prima)
-Hetzelfde probleem geldt ook voor de temperatuurmeter, die wordt ook aangesloten op de ECU.
De temperatuur meter doet helemaal niks.
- RDW keuring.
-Immo vrij en Chiptuning.
- Kleinigheden.
Groetjes,
Gerben
EDIT: Ik heb geprobeerd een embedded filmpje te plaatsen maar dat wil niet lukken. Ik probeer het filmpje ook nog wel in een reactie te plaatsen.