Alweer 2 1/5 jaar
01/10
2018Alweer 2 1/5 jaar
Ik was van plan om iets te schrijven bij ieder verjaardag dat mijn grande dame in mijn bezit was.
Echter, gezien behoorlijke problemen met mijn aandrijfas, is het toch wat later geworden.
Nu 1 oktober 2018 en de teller op 259.890, zijn de problemen met mijn aandrijfas geheel opgelost.
We hebben hier te maken met een as met drie kruiskoppelingen. Dus geen homokineten.
Het probleem was uiteindelijk tweeledig.
1) De hoek van de aandrijfflens en de aangedreven flens stonden werkelijk ver uit elkaar.
2) Het balanceren van de aandrijfas was twee keer niet goed gegaan.
Ten eerste, heb ik er voor gezorgd voor de flens hoeken.
Een vereiste is dat de flenzen met aandrijfas of een Z-opstelling vormen, of een W-opstelling of een combinatie van beide.
Aan het differentieel val weinig te doen. Dus naar de motor-versnellingsbak gekeken.
Eerst nieuwe motor en versnellingsbak ophangrubber gemonteerd.
Hierdoor werden de hoeken al beter, maar niet voldoende.
Met een zelfgemaakte laser gereedschap en een "target plate" kon ik de uitlijning 100 % goed krijgen.
In horizontale zin, een Z-opstelling en in verticale zin een W-opstelling.
Gezien de drie kruiskoppelingen, dienen de twee aandrijfas helften exact in elkaars verlengde zijn en dus een rechte lijn vormen.
Voor de horizontale plaatsing van het middenlager, heb ik weer het lasergereedschap gebruikt met een aandere zelfgemaakte "target plate".
Voor de vericale plaatsing (vulringen) kon ik mooi dezelfde elektronische waterpas gebruiken die ik ook gebruikte voor de bak en diff flenzen.
De aandrijfas helften schelen nu 0,1 graad onderling.
Bij de volgende beurt, zal ik al die tussen ringen vervangen door een staal blokjes.
Ten tweede, het balanceren van de aandrijfas.
Door schade en schande ben ik achter gekomen dat dit plaats MOET vinden op een ZACHTE balanceerbank.
Bij een harde bank (geschikt voor vrachtauto aandrijfassen) gaat het finaal verkeerd.
De firma TechnoTrans in Veendam heeft zulk een bank.
Resultaat, een geheel trillingvrije aandrijfas waar ik heel blij mee ben.
Wat is er verder gebeurd in de afgelopen periode:
- alle lampjes in het instrumentenpaneel en middenconsole zijn vervangen. Als je ze nu niet op volledige sterkte laat branden, dan gaan ze een autoleven lang mee.
- het veertje van de linker portierhendel binnen was kapot en is vervangen.
- onderste ophangrubbers van de nivomats zijn vervangen. Hier in de bout, een tussen ring geplaatst omdat anders de rubbers uit de draagarm getrokken worden en uiteindelijk scheuren.
Zo, dit was een lang verhaal, maar toch de moeite waard als kennisoverdracht.
Volgend jaar februari verder.