Heb je dat ook wel eens?
09/04
2015Heb je dat ook wel eens?
Hallo Volvisti
Dit weekend ga ik even op en neer naar Lübeck. Dus moesten er een paar dingen die al wat langer op de todo-lijst stonden, er toch maar eens af.
Gisteren heeft de auto een kleine beurt gehad, waarbij de luchtslangen die de lucht aan- en afvoeren bij de CIS-klep zijn vervangen en de turbo-stay gemonteerd is. (Kan die laatste er overigens op twee manieren op of maar op één manier? Of eigenlijk: Is de turbo-stay symmetrisch, ja of nee?)
En vandaag heb ik met wat letterlijke ondersteuning van m'n vader de gasveren van de achterklep maar eens vervangen. Waarschijnlijk ga ik de volgende keer toch voor de wat stevigere veren. De veren uit de aanbieding bij Estate Services leveren maar 300 Newton en hebben wat moeite de klep over het dooie punt heen te duwen.
Aangezien de achterklepbekleding al een tijdje los zat, heb ik die ook maar "even" vastgezet. Een reparatiesetje had ik nog van de vorige bekleding en het boren van wat gaatjes was ook goed te doen. Maar ja, dan heb je die klep eraf en dan denk je: "Eigenlijk kan ik het derde remlicht er ondertussen ook wel eens op zetten". De inbouwhandleiding was wat erg uitgebreid (want voor de 700 en die zijn schijnbaar verre van voorbedraad te zijn), maar wel een hulp. Het stuk dat ik volgens de handleiding uit de achterklepbekleding moest halen, was aan de binnenkant van die klep mooi aangegeven. Net als de plekken waar je de sleuf voor de kabel en de gaatjes voor de bevestiging van het derde remlicht moet maken. Gelukkig doet Volvo dat wel vaker. Met de Dremel was dat stuk er zo uit. Gaatje boren voor de sleuf (in stappen) en dan met de Dremel ook de sleuf maken. Gaatjes voor de bevestiging nog boren. De kunststof wordt bij het dremelen warm. De bramen die daarbij ontstaan zijn gemakkelijk af te breken. Toen ik echter vóór de montage van de bekleding op de klep wilde controleren of het derde remlicht het ook deed (een lampje vervangen gaat nu nog een stuk gemakkelijker dan wanneer alles op z'n plek zit) bleek dat er de verkeerde stekker op de kabel van het derde remlicht zat. "Maar ik heb er nog een stuk of twee, eens kijken of dat kabeltje wel de juiste stekker heeft". Het tweede derde remlicht was zo gevonden en bleek ook nog de juiste stekker te hebben. Maar was duidelijk in slechtere staat dan het derde remlicht dat ik erop wilde zetten. Maar jonge jonge, wat zitten de schuifstekkertjes vast.
De sticker heb ik er maar af gelaten. Misschien dat ik de achterruit tegelijk met de voorruit laat vervangen.
Uiteindelijk hebben we met twee man en de nodige moeite de bekleding weer op de klep gekregen. Kapje van het derde remlicht er nog op (is enige handigheid bij nodig) en klaar is Mathy. Dacht ie.
Er moet ook nog een groen lampje-kapot-relais in. En daar heb ik er volgens mij twee van, dus dat hebben we er zo in zitten. Het zwarte lampje-kapot-relais was er tot m'n verbazing redelijk rap uit. Nu nog dat groene lampje-kapot-relais vinden. Ik heb "alles" afgezocht. Op de zak waar het tweede derde remlicht zat, staat zelfs "derde remlicht + relais". Maar helaas, beide relais zijn spoorloos.
Dus nu nog maar even door het leven met het zwarte relais.
Morgen nog even kijken wat ik met het radiateurlek ga doen (koelvloeistof mee of water) en iets verzinnen om de afgebroken hendel van de achterbank te vervangen.
groetjes
Mathy