Volvo 965 - automaatbak in noodprogramma
Volvo 965 - automaatbak in noodprogramma
Beste forumbezoekers,
Het onderhavige probleem is opgelost. Ik zal de symptomen beschrijven en ook de oplossing (in mijn geval) geven, misschien heeft iemand er wat aan.
Het handelt om een volvo 965 met een 2,5 liter benzinemotor en automatische versnellingsbak. Ik heb de auto nu 3 jaar en na pakweg 1,5 jaar kwam het soms voor (2 á 3 keer per jaar, of zoiets) dat de automaatbak niet meer schakelde. Ter oplossing was de truuk om al rijdend naar neutraal te schakelen en vervolgens weer naar de D_stand. Hierna schakelde de bak gevoelsmatig weer normaal.
Sinds dit voorjaar kwam het vaker voor en deed ook de ontdekking dat de snelheidsmeter dan niets meer aangaf en op nul bleef staan. Toen ben ik gaan speuren en heb de volgende zaken vastgesteld:
- Signaal van de snelheidsmeter valt al snel na het wegrijden kortstondig weg (een halve minuut of zoiets) en de automaatbak schakelt niet meer.
- Het vervolgens schakelen van de bak van D naar N en vervolgens weer terug naar D heeft als effekt dat er nogal wat later opgeschakeld wordt (een soort van sport_mode, in tegenstelling tot de normaal door mij gebruikte economy_mode) en de lockup niet langer werkt (120km per uur in lockup mode is 3100 toeren; zonder lockup is dit 3500 toeren).
- De besturingskomputer van de ECU alsmede die van de automaatbak klagen nergens over na diagnosestelling via OBD1, terwijl beiden wel een foutboodschap in die zin kennen. Voor de ECU strijk ik mijn hand over het hart want dat haalt deze wel uit de sensor op het vliegwiel (onderste dodepunt sensor, impulse sensor). Voor de automaatbak vindt ik dit kwalijk. Deze gaat duidelijk in een noodprogramma, begrijpelijk want hij kan de slip niet langer berekenen (de snelheid voor de ingaande as van de automaatbak is een aparte sensor en is rechtstreekd op de komputer van de bak aangesloten).
- De snelheidssensor achter op het kardan in eerste instantie geïnspecteerd. De kontakten waren als nieuw zo schoon. Overigens een takkewerk om de stekker te lichten en terug te zetten bij toepassing van de multilink acheras. Alvorens de stekker weer terug te zetten motor gestart en onmiddelijk ging het lampje van de ABS besturing branden op het dashboard. Zo daar heb je tenminste wat aan. Stekker uiteraard weer teruggezet en lampje kwam ook niet weer op.
- Via schema's gelezen dat het signaal van de snelheidssensor eerst naar de ABS besturingskomputer gaat en dan naar de snelheidsmeter in het dashboard. Vandaar wordt deze verder verknoopt naar de ECU en de automaatbak.
Voor de vakantie (afgelopen zomervakantie) de klokkenboel (is een jazaki, althans in mijn geval) gedemonteerd. Snelheidsmeter eruit gehad. In ieder geval op het oog geen defekte komponenten kunnen vinden. Kontakten gereinigd (voor de snelheidsmeter zijn dit 5 schroefjes/ parkers) en weer teruggezet. Het leek in eerste instantie goed; twee maanden geen last gehad en hierna deed het probleem zich weer voor als 'vanouds'.
Na enige tijd nogmaal de klokkenboel gedemonteerd en na meten en mazzel (dat moet je wat hebben bij dit soort intermitterende ka_uu_tee fouten) tot de ontdekking gekomen dat er een breuk in de blauwe flexibele print zat. Dit tussen de aansluiting van de plus van de snelheidssensor en de direkt naastgelegen terminal (ongeveer 3 milimeter verderop ten opzichte van de snelheidsmeter). Een doorsoldering gemaakt aan de bovenzijde (niet printbaanzijde, want anders moet je nog veel meer demonteren en vanwege de korte afstand wil dat wel). Tot nu toe rij ik al enige tijd zonder problemen en neem aan dat het probleem is opgelost.
Een groet van Arie de Lange.