Volvo 740 B234F - Stottert stationair en valt uiteindelijk stil
Volvo 740 B234F - Stottert stationair en valt uiteindelijk stil
Beste Volvo verenigings leden,
Ik heb hier een Volvo 740 staan met wat problemen en weet momenteel ook even niet meer wat ik nog verder kan zoeken.
om het verhaal te beginnen:
De wagen heeft reeds bij een Volvo dealer gestaan en daar vonden ze het probleem ook niet.
Hebben daar de wagen voorzien van een nieuwe luchtmassameter (oude was defect) en nieuwe lambdasonde. alsook hebben ze de ontsteking afgesteld.
Aangezien het probleem van de wagen niet was opgelost na het bezoek aan de volvo dealer kwam de klant bij mij aankloppen.
Om te constateren wat het probleem was ben ik even gaan rijden met de wagen. Bij het indrukken van de gaspedaal reageerde de motor bijna niet, dit tot een 5tal seconden erna. Dan ging de motor wel vlot in toeren.
De foutcode die ik kreeg in de LH Jetronic module was
2-2-1: Lambdaregeling wil maar kan niet meer brandstof laten inspuiten, mogelijk veroorzaakt door slecht werkende injector(en) of valse lucht
En in de ontstekingsmodule
2-3-4 : Gasklepschakelaarsignaal (TPS-signaal) bij stationaire stand ontbreekt of is onjuist
Heb daarom alle injectoren gedemonteerd en op onze testbank gezet en voorzien van nieuwe dichtingen en filters.
Ook was de test van de gasklepschakelaar negatief en heb ik deze vervangen door een werkend exemplaar.
heb ook het gasklephuis voorzien van een ultrasoonbad,
Alles terug gemonteerd en na het wissen van de fouten enkele kilometers met de wagen gaan rijden. Alles was terug zoals het hoorde.
Ondertussen zijn we 4 weken verder en staat de wagen helaas terug bij ons in de werkplaats.
De foutmelding die ik nu krijg op de LH jetronic is : 2-3-2 Adaptieve lambdaregeling stationair boven- of ondergrens
Motor draait stationair zeer slecht en valt na enige tijd zelf stil.
Ik heb nu de stationairregeklep gecontroleerd, deze werkt zoals het hoort. De leidingen bevatten ook geen breuken. Vacuümleidingen ook in orde. (tenzij ik er ergens mis) Ook even met wat remreiniger rond de inlaatcollector gespoten om te kijken of er hier geen lekken aanwezig zijn, maar helaas geen reactie. De gaskleppositie sensor staat ook nog correct ingesteld. En heb toch nog even een andere luchtmassameter op de wagen geplaatst. (Jammer genoeg wel geen Bosch, nieuw is die bij Bosch zelf niet meer te krijgen + die is best prijzig...) De temperatuursensor werkt ook zoals die hoort.
Momenteel ben ik dus even ten einde raad. De wagen is overigens even oud al ikzelf. Ik vermoed niet dat het probleem richting de brandstoftoevoer zit aangezien de motor op hoge toeren wel blijft draaien en ook vermogen levert.
Hopelijk kunnen jullie mij nog enkele tips geven!
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Met vriendelijke groet,
Geoffrey