Toplager in krukas kapot gelopen! (wat is nu wijs)
Toplager in krukas kapot gelopen! (wat is nu wijs)
Volvo 940 B230FT BJ1998 M90
Probleem: Toplager in krukas kapot gelopen!
Auto ontkoppelde niet goed (10k geleden koppeling vernieuwd). Soms bleef de koppeling al hangen en op een gegeven moment werkte hij helemaal niet en maakte een ratelend geluid bij indrukken koppelingspedaal. Ontkoppeld klonk alles normaal.
Bij het loshalen van de bak + koppeling viel deze ring er los uit (toplager krukas)
Heeft wat schade aangericht tussen koppeling en vliegwiel. (ze zien er nog bruikbaar uit)
10.000 km geleden ander B230FT vervangen door een ander. Daarbij bleek het dubbelmassa vliegwiel kapot te zijn.
Ter vervanging singelmassa vliegwiel van een oud B230 blok met diesel koppelingsplaat (20 spines) geplaatst. Daarbij een 5mm ring onder de kogel koppelingsarm geplaatst om de afstand te overbruggen. Dit is een bekende ingreep (M90 conversion from dual mass to solid flywheel)
Kan ik deze toplager in de krukas vervangen voor een ander glij- of kogellager en is het probleem dan opgelost of krijg ik dan weer hetzelfde probleem doordat ik iets verkeerd heb gedaan?