Te hoog CO/mengselschroef doet niks Pierburg 2B5
Te hoog CO/mengselschroef doet niks Pierburg 2B5
Hallo,
Mijn Volvo 740 GL uit 1986 (B230K) heeft een Pierburg 2B5 carburateur die het opzich niet al te slecht deed op een aantal dingen na: acceleratiepomp zat vast en dus bij gasgeven vanuit stationair of laag toerental kreeg de motor niet genoeg benzine of sloeg zelfs af. En de motor liep nogal onregelmatig stationair. Nou heb ik wel vernomen dat dit niet de aller beste carburateurs zijn maar omdat die van mij het niet al te slecht deed en pas rond de 100.000km heeft gelopen vond ik het nog wel waard er iets mee te doen en zonde om er gelijk een andere op te zetten.
Dus heb ik besloten de carburateur eraf te halen en alles schoon te maken en nieuwe pakkingen, vlotternaalden en ringetjes te monteren.
De motor loopt nu wat beter en met gasgeven en rijdend reageert ie een stuk beter, maar nu het probleem: de mengselschroef doet vrijwel niks, stationair is CO 9% en onverbande brandstof 300 (HC). Dit is dus veel te hoog, stationair ruik je ook behoorlijk wat benzine, ook het toerentaal omlaag brengen heeft geen effect. Bij gasgeven gaan de metingen wel omlaag en tot zover lijkt mijn brandstof verbuik ook niet veel af te wijken van wat ik voorheen haalde (~1 op 11 ongeveer met voornamelijk snelweg kilometers).
Het lijkt er dus op dat het hoofd circuit gewoon zijn werk doet maar er ergens benzine lekt stationair waardoor de mengselschroef geen effect heeft.
Ik heb ook een foto bijgevoegd van de mengselschroef, misschien is hij versleten maar lijkt mij sterk?
Als het buiten kouder en vochtiger is loopt de motor met koud starten soms even op 3 cillinders en na een minuut doen ze het allemaal, dit had ik eerst niet en vermoed dat het komt door het veel te rijke mengsel in combinatie met gesloten choke en de nog koude motor en benzine.
Wie heeft er advies voor mij of kan mij er mee helpen om de oorzaak te vinden want ik weet niet zo goed waar te beginnen?
Alvast bedankt!