Scheuren in 6 cylinder motorblokken
Scheuren in 6 cylinder motorblokken
Bert Stolker en ik hebben vanmorgen gesproken over het toch wel steeds vaker voorkomende probleem van scheuren in het motorblok van de 6-cylinders.
Steeds op dezelfde plaats, onder het uitlaatspruitstuk tussen cylinder 3 en 4.
Er lijkt sprake te zijn van een combinatie van ontwerpfout en/of gietfout.
Misschien treedt het probleem vaker op nu de blokken ouder worden (metaalmoeheid?).
Dit is dus een ander probleem dan de poreusheid van de blokken uit de eerste produktiejaren.
Voor zover ik op de diverse fora heb kunnen nazoeken treedt het probleem van scheuren alleen op bij de laatste produktiejaren, vanaf ongeveer modeljaar 1995.
En wat ook opvalt is dat het scheuren voor zover bekend niet optreedt bij de 2,5 liter.
De diameter van de zuigers van een 2,5 liter B6254 is 2 mm kleiner dan van de 3,0 liter B6304.
Maar de verwachting is eigenlijk dat in deze motoren dezelfde onderblokken zijn gebruikt en dat alleen de cylinderbussen een andere dikte hebben.
Bert Stolker heeft een paar jaar geleden al eens op dit forum gemeld dat hij op meerder 2,5 liter blokken een Renault logo heeft gevonden.
Op de 3,0 liter blokken die wij bij de hand hadden, uit de laatste produktiejaren, komt dit logo niet meer voor.
Zou Volvo in modeljaar 95 zijn overgestapt zijn naar een andere gieterij waarbij de mallen zijn vernieuwd/gewijzigd dan wel is het produktieproces veranderd?
Wij zijn dus heel benieuwd naar antwoorden op de volgende vragen:
- heeft iemand ooit wel eens gehoord dat een 2,5 liter blok is gescheurd?
- heeft iemand ooit wel eens gehoord dat een 3,0 liter blok van vòòr modeljaar 1995 is gescheurd?
- heeft iemand ooit wel eens gehoord dat een blok met een renault-logo is gescheurd?
- heeft iemand ooit wel eens een 3,0 liter blok met een renault-logo gezien?
Het logo zit links-voor aan de onderkant van het motorblok. Zie foto's.
Wij zijn benieuwd naar de antwoorden.
Bert en Piet