Risico beperking lekke kop en onderblok ellende 6 cilinders
Risico beperking lekke kop en onderblok ellende 6 cilinders
Er wordt weer volop geschreven over lekke koppakkingen en gescheurde onderblokken van de 6 cilinders.
Wat ik eigenlijk mis is een goed lijstje met preventieve maatregelen om het risico op dit soort ellende zo goed als mogelijk te beperken.
We willen er natuurlijk alles aan doen om zelf niet deze problemen te krijgen, ik spreek ook voor mij zelf uiteraard.
Ik heb op allerlei fora opmerkingen gelezen met betrekking tot het beperken van het risico en ik dacht laten we het in deze topic zoveel mogelijk bij elkaar proberen te zetten.
Dit zijn dus niet allemaal mijn eigen tips maar vooral ook zaken die ik her en der heb gelezen, als er onzin tussen staat, gewoon laten weten uiteraard.
*Alleen blauwe KVS gebruiken, dus niet rood of groen.
*Ten minste om de 3 jaar KVS vervangen.
*Preventief de thermostaat vervangen.
*Controleren of je KVS niveau-vlotter in het overdruktankje het wel doet, draadjes waren bij mij vergaan en dat merk je niet, als contact slecht is van de vlotter zie je gewoon geen waarschuwingslampje op dashboard.
*Controleren of de overdrukdop van de overdruktank goed is, zoniet dan dop vervangen.
*Koelslangen regelmatig controleren, met name de onderste 2 slangen van de oliekoeler vervangen als ze niet fris ogen.
*Kunststof radiator aansluiting van bovenste dikke slang brokkelt op ten duur gewoon af, controleren (slang verwijderen om te kijken) en zo nodig een nieuwe radiator plaatsten.
*Rustig motor warm laten draaien, niet meteen volgas in overdrive de straat uit crossen.
*Niet al te hard rijden, ook al is hard rijden geweldig met dit blok misschien moet je in een 17 tot 20 jaar oude auto dat niet te veel doen als je hem heel wilt houden. Dus niet al te vaak boven de 4000-4500 toeren.
*Olie uiteraard ook goed op pijl houden en ook vervangen volgens voorgeschreven onderhoud.
Wie vult aan.