Rillingen en af en toe schokken bij stoplicht 960 over. Definitief!
Rillingen en af en toe schokken bij stoplicht 960 over. Definitief!
Allen,
Ben al lang niet meer actief geweest op het forum maar dit wil ik jullie niet onthouden. Mijn beide 960's hadden last van af en toe rillingen bij stationair. Een jaar geleden heeft een bobine de geest gegeven en liep op 5 cilinders en heb deze vervangen door 1 die ik nog had liggen. Maanden geleden ging mijn B6254 weer kuren vertonen van af toe (t)rillen. Ik werd het helemaal zat. Het doorsolderen van de kabels op de bobines heeft geholpen maar was niet de hoofdoorzaak. Ik heb uiteindelijk 6 nieuwe bobines gekocht aan de prijs van 508Euro incl BTW. Ik kan u vertellen dat dit het problem was. De motor is zelfs stiller geworden en merk dat ik op de snelweg het gas ietsje minder ver hoef in te trappen. Geen schudden meer van de motor en af en toe op 5 cilinders lopen bij een stoplicht. De motor loopt nu al vier maanden als een zonnetje en is ECHT NOG stiller geworden. Dat is geen grapje.
Die bobines hebben een eindige levensduur. Niet zo raar als ik er achteraf over nadenk: het wordt pis en pis heet boven op de cilinderkop en de isolatie in de bobine laat het geleidelijk afweten door die grote hitte; de bobine slaat inwendig af en toe door en ik vermoed nu door de mooie loop van de motor, dat de bobines ook inwendig lekken op den duur, de spanning wordt lang niet zo hoog meer. Let wel: de spanningen zijn 20-30kV dat is geen kattepis. En hitte en tijd en hoogspanning.... dat is verwering op den duur. De vonk is dus niet meer wat het moest zijn.
Die 508euro was het zonder meer waard. Een goede tip misschien.
Ja.. 960's zijn dure auto's om in te rijden. Niet zo zeer het brandstofverbuik en de wegenbelasting maar het onderhoud. Ik heb schat ik sinds ik deze auto 3 jaar geleden heb gekocht meer dan 3000Euro aan onderdelen en ondehoud ingestoken. Ik wil het niet weten en uitrekenen... Moet ook niet want het zijn heerlijke en mooie auto's. Mijn 760's waren stukken goedkoper.
PS: omdat ik de vorige kabels had op de bobines had gesoldeerd moest ik dat nu ook weer doen; de stekkertjes had ik toen afgeknipt. Het solderen op de nieuwe bobines ging zonder problemen (geen oxidatie van de pennen van de bobine).
Groet,
Robert