motor wissel
motor wissel
Ik heb het schijnbaar onmogelijke voor elkaar gekregen. De motor van de Groene (940 1998, met 230FK) heb ik zodanig oververhit dat 'ie nu helemaal niet meer rond gaat. Het was een combinatie van 'ik heb overduidelijk zitten slapen', kapot verklikkerlampje (koelvloeistof niveau) en temp meter die heel lang volhield dat er helemaal niets aan de hand was. De boosdoener was een stukje voorgevormde op maat gekochte slang (ik wilde het netjes doen.....) naar de kachel van zo'n half jaar oud.
Na de wellicht bekende frustratie gevoelens zoals een week lang met doos over het hoofd willen lopen van schaamte, alles wat met volvo te maken heeft in en om het huis in de kliko willen knikkeren, etc, ben ik nu op het punt gekomen dat ik erover denk om een motorwissel te gaan doen. Alleen, als ik op het forum zoek vind ik alleen wat opmerkingen van ervaren rotten dat de wissel een dag werk is en in Hayness dat het zo ongeveer de moeilijkste klus is waarvoor ervaring aanbevolen is. Wat is nou wijsheid? Ik ben lang geleden zo ook ooit met de moed der wanhoop begonnen met een kop revisie, toen veel geleerd en daar nu niet meer bang voor. Maar dit lijkt toch weer van een andere orde.
Ik heb geen haast (kan auto schorsen en koop voor tijdelijk een ander vehikel), dat is geen probleem. Ik heb geen transportmiddelen tot mijn beschikking om de auto door het land te transporteren. Dus wat aan de auto moet gebeuren moet thuis.
Maar kan zoiets op een oprit gedaan worden en dan ook nog in m'n eentje? Ik kan de auto opkrikken, een motor takel huren, algemeen gereedschap heb ik voldoende (lijkt me). Is speciaal gereedschap nodig? Ik begrijp dat het handiger is om automaat en motor te scheiden en weer koppelen buiten de auto, klopt dat? Er zullen nog allerlei vragen en antwoorden zijn waar ik in mijn totale onnozelheid nog niet aan denk. Tips en hints van specialisten zijn bij deze welkom.
Alvast bedankt voor de tips!
Frans