k-jetronic hulpluchtreglaar weetje vraag
k-jetronic hulpluchtreglaar weetje vraag
,De vraag gaat over de 'choke' van een k-jetronic B200E. Omdat deze 'choke' annex hulpluchtregelaar bij een koude start de toeren op 1500 tpm zet, heb ik er een ingezet van een B230E (om het verbruik te temperen). Dat is voor de kenners idd een ander Boschnr (xxxx106 ipv xxxx112).
De toeren van de hulpluchtregelaar B230E gaat bij een koude start naar 1200 tpm. Maar; na enige tijd lopen valt hij terug naar 700 tpm - niet fijn dus - om na echt warm naar 900 tpm te gaan. Bij de hulpluchtregelaar die hoort bij de B200E is geen toerenval te bekeken, maar die houdt dan ook langer aan met zijn werking.
Mijn redenatie die ooit door de Volvo engineers zouden verzonnen kunnen hebben is dat een B200E een kleiner slagvolume heeft en een hoger toerental voor het maximale koppel, waardoor de choke/hulpuchtregelaar dus bij een koude start hoger moet staan en langer zijn werking moet hebben. Herkent iemand dit?
Overigens zette ik de choke van mijn golf 1 uit 1976, 1.1 l 50 pk, ook altijd koud op 1500 tpm.