Horten en stoten b230fk op benzine en lpg
Horten en stoten b230fk op benzine en lpg
Heren,
Na de vele discussies en draadjes die ik heb gelezen over dit onderwerp heb ik helaas de oplossing nog niet gevonden.
Ten eerste het probleem:
Sinds 2 weken doet het volgende zich voor:
- zowel op benzine als op gas (vialle lpi)
- bij optrekken in lage versnellingen 1,2,3 licht inhouden en beperkt vermogen. Maar komt wel op snelheid
- bij versnellen in hoge versnellingen 4,5 bijvoorbeeld van 100 naar 120 km/h op de snelweg horten en stoten en inhouden enz. Alleen als je heel
Langzaam gas geeft dan versnelt de auto wel. Zodra teveel geeft horten en stoten. Gaspedaal helemaal ingetrapt geeft veel horten stoten en feitelijk geen versnelling. Ondanks dit neemt de snelheid wel toe
- bij cruisen op een snelheid bv op de cruisecontrol continue geschok en gedoe.
- bij afremmen op de motor zelfde probleem gehort en gestoot enz
- komt het meest voor tussen 2000 en 3000 toeren
- ik kan het niet koppelen aan een specifiek toerental
- op gas is het veel erger dan op benzine
Naar aanleiding van alle info uit de draadjes heb ik de volgende dingen gedaan:
Omdat het zowel op gas als benzine voorkomt is de eerste veronderstelling dat het in de ontsteking zit
- de bougies gecontroleerd die er 3000 km geleden nieuw in zijn gekomen: allemaal zelfde beige kleur dus oké
- bougiekabels zijn 1,5 jaar oud en origineel Volvo en daarom niet verdacht
- verdeelkap en rotor waren licht ingebrand. Ik heb veel ergere exemplaren vervangen. Maar gezien het probleem deze vervangen door nieuwe origineel Volvo incl rotor
- vonkversterker uitgewisseld met een ander exemplaar
- bbp sensor vervangen voor nieuw
- knocksensor los gemaakt en schoongemaakt. In de stekker zat olie.
Tot zover de werkzaamheden aan de ontsteking, bij elk onderdeel liep de motor iets beter, maar het feitelijke probleem is niet opgelost
- cis klep cq stappenmotor schoongemaakt
Ook dit gaf geen verbetering
- alle vacuüm slangen nagelopen en ook met remmenreiniger gezocht naar valse lucht.
Nog een aanvulling
Ik heb in de zoektocht ook alle benzine injectors de stekkers losgemaakt om te kijken of de benzine injectors lekken. Ook heb ik tijdens het rijden door een tijdelijke schakelaar de in tank benzinepomp uitgeschakeld om te bekijken of de injectors lekken. Beiden gaf geen verandering. Maw de benzine injectors keken niet.
Geen oorzaak gevonden.
Wel had ik voor het verwijderen van de knocksensor de cisklep eruit gehaald. Na het weer aanbrengen was ik vergeten om de stekker van de cisklep weer aan te sluiten. Proefrijden met de schoongemaakte knocksensor gaf in eerste instantie euforie. Het probleem leek opgelost.
Maar wel een te hoog toerental stationair. Zo kwam ik erachter dat de cisklep niet aangesloten was.
Na aansluiten van de cisklep was het stationair toerental weer op orde. En het schokken bleef.
Inmiddels zijn we van Nederland naar Noord Italië gereden met aanhanger en 4 volwassenen in de auto. In eerste instantie op gas. Wat op zich ging. Wel wat geschok. Toen er teveel bergen kwamen en hetschokken te erg werd, waardoor we niet meer vlot genoeg vooruit kwamen ben ik overgeschakeld op benzine. Dat ging in eerste instantie beter. Maar na verloop van tijd was het toch behoorlijk aanwezig. Ondanks dat wel op de plek van bestemming aangekomen.
Een rit zonder lading en 4 volwassenen met een losgekoppelde cisklep ging tegen de berg op in z’n 3 aardig goed. Naar beneden werkt niet, want rond 1300 tot 1500 toeren begint demotor flink te hikken. Dus toen de cisklep weer aangesloten.
Dit heb ik nog niet bij 2000 toeren tegen de berg op kunnen proberen.
De vraag: wat is het euvel? Ligt dit inderdaad aan de cisklep of is het iets anders?
Een nieuwe zienswijze zou zeker helpen!!!
Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.
Hartelijke groet,
Hank