Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Benzine motoren/Hele historie die gelukkig goed gekomen is

Hele historie die gelukkig goed gekomen is

Hele historie die gelukkig goed gekomen is

- Ingediend door Freggel , op 15 sep 2017 - 65 Reacties -
Forum: 
Benzine motoren

Heren, dames, liefhebbers

Ik heb deze week iets ongelofelijk doms gedaan met m'n auto wat me eigenlijk m'n motor had kunnen kosten...

Om de 2 weken ofzo peil ik de olie eens, maar moet eigenlijk zelden bijvullen, deze week sinds lange tijd een half litertje bij gedaan. Terwijl ik bezig ben krijg ik telefoon, blablabla, gesprek gedaan, intussen begint het te regenen, motorkap dicht, klaar voor de rit van de volgende dag. Ik had een rit van 35 km te doen, waarvan 25 autosnelweg. Alles gaat goed, maar na een 15 km moet ik een tunnel door en ruik ik plots verbrande olie, voor me rijdt een oud busje dat een rookpluim geeft, dus ik maak me weinig zorgen en rij verder. Autosnelweg af, provinciale weg op, nog 5 km te gaan. Plots sta ik voor een rood licht en ruik ik weer olie, tegelijk zie ik rook vanonder de kap komen! Meteen aan de kant gaan staan, motorkap open en het was een nachtmerrie! Blijkbaar had ik in m'n verstrooidheid de dop er niet op gedraaid, heel het blok volledig onder de olie, roken waar de olie op de uitlaat druipt... Meteen de dop erop gedraaid (die lag wonderwel nog bovenop het blok) en alles beginnen afvegen met vodden. Olie gepeild, niks aan de stok... Het litertje wat in de koffer ligt er dan maar in gegoten, opnieuw gepeild, oef, boven minimum. Op die manier verder kunnen rijden, natuurlijk met een behoorlijke stank.

Thuisgekomen heb ik alles laten afkoelen, de olie weer op peil gebracht en daarna de hele motorruimte schoongemaakt met motorreiniger en (voorzichtig) met de tuinslang afgespoeld. Een uurtje laten drogen, gaan kijken, bleek er olie te komen vanonder het deksel waar de bobines onder zitten... Natuurlijk was die ruimte ook goed onder gelopen... Dat maar even losgemaakt en op dezelfde manier gereinigd. Toen alles zo goed als droog was de auto even gestart, maar dat was niet van harte... Hevig schudden, alsof die maar op 3 of 4 cilinders liep... Ook sterke geur van onverbrande benzine, leek wel alsof die ofwel veel te rijk liep ofwel geen ontsteking had in in enkele cilinders. Nog wat verder laten drogen, terug gestart en liep normaal. 's avonds een ritje gedaan, op een bepaald moment trek ik op en heeft de wagen geen power, stottert wat alsof die maar op 3 cilinders loopt, maar vrij snel leek het alsof er nog een cilinder extra mee deed, daarna nog een en dan plots volle kracht... Hoe langer de rit (uiteindelijk een kwartiertje gereden) hoe beter het werd en uiteindelijk kwam het niet meer terug.

Mijn vermoeden is dat er bij het reinigen onder het bobine deksel ergens water aan gekomen is wat slecht contact veroorzaakt heeft. Alles ziet er nog origineel uit, de geribbelde huls rond de bekabeling van de bobines is al behoorlijk broos geworden en brokkelt hier en daar af.

Zijn er acties die ik nu nog moet ondernemen? De auto loopt goed nu, maar misschien wordt het eens tijd om de kabelboom naar de bobines en/of de bobines te vervangen?

Ik weet 1 ding: als ik nog eens olie bijvul ga ik 7 keer controleren dat de dop er wel op staat voor ik de kap dicht doe...

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.