Hardnekkig stotteren - maar alleen de eerste kilometer
Hardnekkig stotteren - maar alleen de eerste kilometer
Dag allen,
Graag roep ik nog een keer jullie hulp in. Het gaat om een 940 Turbo B230FT uit 1991, handgeschakeld.
Een aantal weken terug haperde de motor een keer bij optrekken na een rotonde. Kan een keer gebeuren, maar dat gebeurde steeds vaker. Op een gegeven moment was het zo erg dat de auto onder de 2.500 tpm vreselijk inhield, alleen met een fluwelen voetje (en ver doortrekken) kon ik er fatsoenlijk mee rijden. Maar: dat gebeurde niet altijd. Ik heb tussentijds soms wel honderden kilometers gereden zonder problemen.
De auto heeft een week bij de garage gestaan. Ze hebben er verschillende keren mee gereden (koud, warm, half warm etc.) maar niets gemerkt. Zul je altijd zien. Daar kwam nog bij dat je vanuit stilstand soms bijna niet kon wegrijden; zodra je de koppeling liet opkomen, smoorde de motor gewoon, ook als ik (gedoseerd) gas bij gaf. Alleen door met flink gas en slippende koppeling weg te rijden, kwam de wagen op gang. Eenmaal boven de 3.000 tpm, trok de motor als een beer. Stationair liep 'ie altijd prachtig.
Ik heb daarop het volgende vervangen:
- Bougies
- Bougiekabels
- Rotor
- Verdelerkap
- Bobinekabel
- Bobine
- Brandstofdrukregelaar
- Gasklephuis gedemonteerd, schoongemaakt, nieuwe schakelaar en pakking erin
- CIS-klep schoongemaakt, maar was al schoon en gangbaar
(- Afgelopen winter: revisie cilinderkop met nieuwe pakkingen, distributie, vacuumslangen, en carterventilatie gereinigd)
(- Vorig jaar zomer, nu zo'n 20.000 km geleden; luchtfilter, BDP-sensor, brandstofpomprelais)
Helaas bleef het probleem. Het werd zelfs nog erger; bij een inhaalactie op de snelweg (even gas erop) begon de motor in te houden, ook daarna bij constante snelheid (100 km/h). Het lambda lampje ging ook branden. Foutcode 1-1-3 in het brandstofsysteem.
Daarop heb ik de injectoren laten reinigen bij een specialist. Duidelijk verschil te merken, maar het probleem is nog niet helemaal weg. Koud of warm, de eerste paar honderd meter gaat het onderin de toeren met horten en stoten vooruit. Constante lage snelheid gaat dan ook met horten en stoten. Wegrijden is lastig omdat de motor al snel smoort. Eenmaal op gang en een paar honderd meter verder, is er niets meer aan de hand; dan trekt 'ie zoals een B230FT dat hoort te doen.
Het lamba lampje brandt niet meer en er zijn geen foutcodes. Het brandstofverbruik is netjes (tussen 1:10,5 en 1:11,5), olieverbruik nihil.
Wie o wie heeft de gouden tip voor me? Ik weet het onderhand niet meer.