Gelukt om KVS te vervangen, maar met een grrrr
Gelukt om KVS te vervangen, maar met een grrrr
Het is gelukt om de KVS te vervangen van de B200E.
Gereedschappen; lange dop 13 mm 1/2, lange dop 13 mm 1/8, dop 10 mm, ratel 1/2 en ratel 1/8, nieuwe slangklemmen, schoevendraaier plat en kruiskop schroevendraaier en goede ontroestende spray, plus ong. 7 - 8 liter KVS. Wat ook handig is als je begint is een nieuwe pakking te halen (evt met nieuwe thermostaat) voor de thermostaat/huis, maar daarover later meer.
Zondag op goed advies de tapkraan ingespoten met goede ontroestende spray. Vandaag lange dop gekocht en met de ratel erop ging de nippel in 1 x los. Is wel fijn draad deze nippel trouwens. Ik heb hem helemaal eruit gedraaid want er kwam redelijk wat ketelsteen mee....zeker nadat ik het expansievatdopje had losgedraaid. Onderste slang klem los et voila. Donkere KVS met drap; een hele teil vol.
Nippel terug in tapkraan en onderste slang radiator teruggezet met nieuwe klem en langzaam vullen maar via expansievat......grrr, maar 2 liter???? Onderste slang los en alles weer v.v., maar weer alleen 2 liter...zal ik weer hebben als leek. Schrikken! Voordat ik bijna besloot naar de dealer te gaan, gebeld met een bekend forumlid om advies. Die gaf de tip om de thermostaat lichtjes los te maken (boutje 10 mm). Gedaan en zoef weg liep de KVS uit het expansievat...he he, pffffff. Gevuld totdat er KVS uit het thermostaat huis kwam, en in de tussentijd veel geknepen op de twee dikke slangen, toen het thermostaathuis niet te hard aangedraaid. Expansievat vullen boven max; iets meer dan 5 liter. Starten, zachtjes warmdraaien en korte stukjes gereden. Tot nu toe geen lekkages: fingers X.
Mooie nippel trouwens, daar is over nagedacht en daar kan idd een slang overheen om het KVS netjes in een opvangbak te laten lopen. Als iemand een nippel overheeft als reserve voor mij laat het maar weten, want dit ga ik nog een keer zelf doen of een aantal jaren.