De katalysator van mijn 965 zou verbrand zijn.
De katalysator van mijn 965 zou verbrand zijn.
Goedenavond.
Vandaag scheen het zonnetje en ik vleide mij naast mijn paarse baksteen ......!!!!
Waarom?
Van de winter was er steeds nadrukkelijker een geluid als van klapperend plaatwerk of hitteschild te horen. Rechts, naast de motorkap staande of bij het openhouden van de deur voor vrouwlief!
Te koud om er naar te zoeken, maar een vermoeden had ik wel al, want naast de sonore motor brom klonk er bij op- en doortrekken ook een snerpend geluid. Bij invoegen werd dat steeds nadrukkelijker en hinderlijker.
Wat ben ik nu wijzer geworden? Het geluid komt uit de katalysator. Door er met de vuist tegenaan te slaan, is duidelijker te horen dat er iets los zit van binnen.
De uitlaat, inclusief de katalysator zijn tegelijk in mei 2020 vervangen.
De kilometerstand is inmiddels 543000 km en daarvan draait 'ie minstens de helft op LPG.
Bij starten draait de motor er lustig op los en slaat vrijwel direct aan, wat voor weer het ook is.
Van het oude uitlaatsysteem waren de tussen en einddemper behoorlijk rot. De bevestiging van de Katalysator aan het spruitstuk zag er verontrustend uit, met een hele kwak uitlaatpasta. Reden waarom ik er op voorhand voor koos ook die te vervangen.
Dat monteren heeft nog al wat voeten in de aarde gehad om het geheel netjes en (trillings)vrij van de bodem en achteras te monteren.
Rond dezelfde tijd zijn alle vloeistoffen ververst en de distributie- en multiriem vervangen en ook bougies en lucht-, olie en brandstoffilters.
De leverancier van de Katalysator aan wie ik vanmiddag een geluidsopname stuurde, belde al snel terug met de mededeling dat het binnenwerk ervan naar alle waarschijnlijkheid verbrand is. Dat kon veel verschillende oorzaken hebben.
Bij speuren op het web kom je bij alle uitlaatleveranciers dezelfde opsomming van mogelijke oorzaken tegen. Daardoor kreeg ik argwaan.
En wel hierom: kort na montage van de uitlaat en de eerste noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden lichtte het motor managementlampje op. Uitlezen met een universeel meter gaf de melding "Hoofdkatalysator efficiëntie cilinderbank 2 onder drempelwaarde".
Gewist, want kon er ter plekke niets mee. Kwam nog een keer terug, ook gewist.
Bij een kennis kwam dezelfde melding, maar verder zoeken naar dieperliggende oorzaken kan alleen met Volvo programmatuur.
Intussen APK laten keuren en geen op- of aanmerkingen over uitstoot NO, noch CO waarden.
Van toen, juli 2020 tot nu, geen enkele melding meer gekregen.
Voor de zekerheid vanmiddag nog een keer uitgelezen en er kwamen geen storingsmeldingen tevoorschijn.
Van een hoger verbruik dan eerder is geen sprake; altijd rond de 1op 7.
Kan lekker meekomen in het verkeer, wanneer ik hem kortstondig (want ben er zuinig op!) op z'n staart trap. En dat voor een 25 jaar oude baksteen.
Olieverbruik iets van 1 op de 2500 km.
En dat allemaal met een "uitgebrande" katalysator. Die erop zat had eigenlijk best teruggeplaatst kunnen worden, want de bevestiging met een nieuwe tapbout in de flens van het spruitstuk, had voldoende geweest om 'm zonder lekkage te monteren.
Daarom wantrouw ik de diagnose dat mijn motor niet goed is afgesteld en/of dat er mogelijk olie of koelvloeistof of brandstof in de kat terecht is gekomen.
En het is ook niet plausibel dat dat in die paar duizend kilometer sinds ik voor mijn paarse baksteen viel wel, en in al die voorgaande tienduizenden kilometers niet is gebeurd!!!!!!
Ik wacht met spanning op jullie reacties.
Hans Visser