Controle thermostaat
Controle thermostaat
Recent 2 thermostaten vervangen. In de 940 een 92 graden thermostaat gezet en in de 945 een 87 graden.Vantevoren had ik geen klachten, behalve dat ik een iets hoger brandstof constateer in de winter. De tempmeter stond zoals gewoon iets rechts van het midden. Nauwkeurig is die echter niet. Daarom heb je een betere indicatie nodig.
Na demontage bleken beide thermostaten wel op ongeveer de juiste temperatuur te openen. Echter sluiten bij wat afkoeling gebeurde ongeveer 10 graden te laat.Plus minus bij 75 graden.
Sluiten moet de thermostaat bijvoorbeeld direct doen na een stukje harder gereden te hebben en vervolgens wat langzamer. Nu bleef de thermostaat vol open staan en zakte de motortemperatuur te veel.
Op de thermostaat uit de 940 van 96 staat Volvo, op de thermostaat uit de 945 staat Wahler met een productie datum van 10-97. Beide leken even oud en zijn vervangen door een nieuwe Wahler.
Vooraf had ik de aansluiting van de tempmeter afgetapt achterop de teller en hier een voltmeter aan gehangen. Kan ook gebeuren bij stekkerblok C2 onder het stuur, blauwblokje pin 16 en 17.
Bij de 940 schommelde de voltmeter tussen de 1,2 en 1 V. De 945 bleef redelijk contant op 1V staan.
Na vervanging van de thermostaten heb ik nu een constante waarde van 0,85V bij een 87 graden thermostaat en van 0,75V met een 92 graden thermostaat.
Heb je een afwijkende meting, zoals ik, dan wordt het hoog tijd om je thermostaat te vervangen.
Voor vervanging van de thermostaat hoeft er slechts een enkele liter koelvloeistof uit. dat gaat het makkelijkste bij het kvs vaatje. Eerst door de dunne slang los te halen en het vaatje omhoog te houden, vervolgens de slang onderaan het vaatje in een bakje laten uitlopen.
De binnenruimte komt nu sneller op temperatuur, de blower draait langzamer en de motor loopt regelmatiger en stiller.