carburateur 2b7 vervangen door 2b5
carburateur 2b7 vervangen door 2b5
Hallo,
Ik had op de Volvo beurs een splinternieuwe carburateur 2b5 gekocht. In mijn 740 zat een 2b7.
De 2b7 gaf problemen bij koude start (maar op 2 of 3 cilinders lopen) de eerste minuten. Ik moest dan gas bijgeven en hoge toeren maken met schuddende motor en dan schoot de vierde cilinder er na een tijdje bij.
Een compressietest wees uit dat het niet de koppakking was en ook alle bougiekabels nieuw en de stroomverdeler en rotor waren ook OK.
De afgelopen dagen de 2b7 carburateur eraf gehaald en de nieuwe 2b5 erop gezet. Meteen ook de EGR klep afgedicht en de vacuumversterker en alle slangetjes verwijderd. Ook de pulsair verwijderd en afgedicht.
Bij warme motor de Co en toerental ingesteld en de ontsteking op de juiste graden gezet.
Deze morgen de ultieme test bij koude start na een koude nacht. En jawel, de choke deed mooi zijn werk ! Motor direct naar verhoogd stationair toerental en alle 4 de cilinders perfect !
Ik weet niet wat aan de 2b7 scheelde, maar ik verdenk de pulldown onderdruktoestanden op de 2b7.
Ik ben een blij man : de 740 heeft voorheen koud eigenlijk nooit goed gelopen.
mvg,
Tom