B6304FS Lage compressie op cil 3.
B6304FS Lage compressie op cil 3.
Hallo iedereen,
We zijn al enige tijd in bezit van een 960 uit '95. Hij is een uitgerust met de 3.0 B6304FS motor met 324xxxkm, die bij stationair af en toe op 5 cilinders loopt. Eerste vermoeden ging naar de bedrading van de ontsteking die helemaal vergaan was, de bobines en vonkversterkers. Na deze delen vervangen te hebben, toch maar (achteraf veel te laat) de compressie te meten. Resultaat, alle cilinders netjes 12 bar, maar cilinder nummer 3 heeft een lage compressie variërend van 6 tot 9 bar. De garage heeft met een camera naar de kleppen gekeken, en geconstateerd dat een van de uitlaatkleppen niet volledig sluit. De kleppen zelf lijken niet beschadigd. Het aparte is dat bij hogere toeren de klep wél sluit, te zien aan een "gezonde" bougie. Bij laag, stationair toerental is de bougie erg nat en hoor je bij de uitlaat ook kleine plofjes.
Het is een wagen waar ik erg weg van ben en wil hem dan ook graag herstellen. De vraag is wat de beste vervolgactie is, de kop laten reviseren of toch een ruilmotor? Ik heb me laten vertellen dat er kans is op het scheuren van het blok bij het lichten van de kop, en dat een vervangende B6304 erg moeilijk is om aan te komen. Kent iemand een goed adres voor een revisie/ ruilblok?
Alvast bedankt!