B6304 en bobines....
B6304 en bobines....
Allen,
al een tijd (jaren dus) kamp ik met "af en toe" problemen met de ontsteking van mijn 960's. Slaat af en toe over en plots rot lopen op LPG maar benzine weer OK. Ik werd het helemaal zat nu omdat hij steeds vaker af en toe slechter ging lopen op LPG. Alle connectoren van de bobines los gehaald, plastic stekker er af an de pennetjes toegeknepen en weer terug gezet. Resultaat: OK. Tot een week of zo en weer af en toe slecht lopen op LPG. Benzine wel OK.
Vandaag verlof genomen om de draden van de bobines gewoon door te solderen. Eerst met een staalborsteltje de pennetjes schoon krabben en daarna met soldeervet 12 stuks korte draadjes aan de bobines solderen. De pennetjes van de bobines zijn beetje wit/grijzig uitgeslagen trouwens. Gecorrodeerd dus. Solderen is lastig, je moet de boel echt goed zuiver maken en soldeerpasta is echt noodzakelijk. Daarna de pennen van de kabelboom afknippen om deze vervolgens door te solderen aan de kabeltjes van de bobines.
Enfin, het resulaat?........
>>> W A T E E N V E R S C H I L <<< Ik kan het niet genoeg benadrukken... Jongens, dat wil je niet weten! De motor loopt super strak! Dat deed ie al als ie OK liep, maar nu nog beter. Wat ook opvalt is dat je harde vacuum hoort van de CIS klep. Niet te geloven.
Dit is mijn tweede 960 met 6 in lijn en de vorige had ook last van af en toe overslaan of een "koude rilling". Het euvel staat dus niet alleen. Ik wist niet dat het zo'n verschil zou uitmaken. Kennelijk wordt het contact van de stekkesr van de bobines na verloop van jaren slechter. Toeknijpen van de pennetjes helpt niet echt. Het electrisch contact blijft ondermaats blijkt.
Nu vragen jullie af waarom op LPG slecht en benzine OK? LPG ontbrandt gewoon moeilijker dan benzine. LPG heeft een krachtige vonk nodig.
Gouden tip, de bobines doorsolderen. Wel belangrijk: De pennetjes GOED schoonmaken., De boel is gecorrodeerd. Anders krijg je onderweg problemen op gegeven moment dat de soldeerverbinding loslaat :-) Vervolgens heb ik de aansluitingen van de bobines met lijm volgespoten met zo'n heat gun zeg maar. Die lijmstaafjes. De solderingen naar de kabelboom afwerken met krimpkous.
Eindelijk het probleem gevonden...Pffff.... slechte contacten die er langzaam ongemerkt insluipen. Er lopen kennelijk grote piekstromen door de bobines waardoor contactweerstand een groter probleem vormt. Momentje, bedenk ik nu als ik dit nu schrijf.... Even de Ohmse weerstand meten dan zo'n bonine..... Ben zo terug..
Check: minder dan 1 Ohm. Dat zijn dus inderdaad grote piekstromen rond een ampere of 12. Contactweerstand wordt dan funest.
Ik heb een heel andere motor terug gekregen.
Groet,
Robert