Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Benzine motoren/B6304 en bobines....

B6304 en bobines....

B6304 en bobines....

- Ingediend door robertm
LidErelid
, op 1 feb 2016
- 15 Reacties -
Forum: 
Benzine motoren

Allen,

al een tijd (jaren dus) kamp ik met "af en toe" problemen met de ontsteking van mijn 960's. Slaat af en toe over en plots rot lopen op LPG maar benzine weer OK. Ik werd het helemaal zat nu omdat hij steeds vaker af en toe slechter ging lopen op LPG. Alle connectoren van de bobines los gehaald, plastic stekker er af an de pennetjes toegeknepen en weer terug gezet. Resultaat: OK. Tot een week of zo en weer af en toe slecht lopen op LPG. Benzine wel OK.
Vandaag verlof genomen om de draden van de bobines gewoon door te solderen. Eerst met een staalborsteltje de pennetjes schoon krabben en daarna met soldeervet 12 stuks korte draadjes aan de bobines solderen. De pennetjes van de bobines zijn beetje wit/grijzig uitgeslagen trouwens. Gecorrodeerd dus. Solderen is lastig, je moet de boel echt goed zuiver maken en soldeerpasta is echt noodzakelijk. Daarna de pennen van de kabelboom afknippen om deze vervolgens door te solderen aan de kabeltjes van de bobines.

Enfin, het resulaat?........

>>> W A T E E N V E R S C H I L <<< Ik kan het niet genoeg benadrukken... Jongens, dat wil je niet weten! De motor loopt super strak! Dat deed ie al als ie OK liep, maar nu nog beter. Wat ook opvalt is dat je harde vacuum hoort van de CIS klep. Niet te geloven.

Dit is mijn tweede 960 met 6 in lijn en de vorige had ook last van af en toe overslaan of een "koude rilling". Het euvel staat dus niet alleen. Ik wist niet dat het zo'n verschil zou uitmaken. Kennelijk wordt het contact van de stekkesr van de bobines na verloop van jaren slechter. Toeknijpen van de pennetjes helpt niet echt. Het electrisch contact blijft ondermaats blijkt.

Nu vragen jullie af waarom op LPG slecht en benzine OK? LPG ontbrandt gewoon moeilijker dan benzine. LPG heeft een krachtige vonk nodig.

Gouden tip, de bobines doorsolderen. Wel belangrijk: De pennetjes GOED schoonmaken., De boel is gecorrodeerd. Anders krijg je onderweg problemen op gegeven moment dat de soldeerverbinding loslaat :-) Vervolgens heb ik de aansluitingen van de bobines met lijm volgespoten met zo'n heat gun zeg maar. Die lijmstaafjes. De solderingen naar de kabelboom afwerken met krimpkous.

Eindelijk het probleem gevonden...Pffff.... slechte contacten die er langzaam ongemerkt insluipen. Er lopen kennelijk grote piekstromen door de bobines waardoor contactweerstand een groter probleem vormt. Momentje, bedenk ik nu als ik dit nu schrijf.... Even de Ohmse weerstand meten dan zo'n bonine..... Ben zo terug..

Check: minder dan 1 Ohm. Dat zijn dus inderdaad grote piekstromen rond een ampere of 12. Contactweerstand wordt dan funest.

Ik heb een heel andere motor terug gekregen.

Groet,

Robert

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.