B230K afstellen versneld stationair
B230K afstellen versneld stationair
Hallo allen,
Ik heb een Volvo 740 uit 1984 2.3 automaat met een B230K motor (Pierburg 2B5 carburateur) met een LPG installatie. Begin dit jaar is de afstelling volgens het boekje uitgevoerd door een Volvo garage gelijktijdig met de APK. Hierna liep de motor met een te hoog stationair toerental (1200 toeren). Zoals jullie weten hebben garages het heel druk.... Buurman van mijn ouders heeft voor mij de afstelschroef wat aangepast waardoor hij tijdens het choke mooi rond 900 toeren liep, echter viel de motor daarna soms uit als hij warm was. Ik ben terug gegaan naar die buurman. Die heeft de stelschroef aangepast waardoor de situatie nu als volgt is: tijdens het choken heeft de (koude) motor in zijn D (drive) of R (reverse) zo'n 600/700 toeren waardoor de motor schokt. Als de motor vervolgens warm is loopt de motor stationair mooi met zo'n 900 toeren. Op de lange termijn kan het schokken naar mijn idee weer tot andere problemen leiden.
Ik wil graag wat leren over de afstelling om dit eventueel zelf te begrijpen/doen zonder weer afhankelijk te zijn van een garage of buurman. Ik ben in bezit van de vraagbaak Volvo 740 maar kom er niet helemaal uit. Ik volg niet zo goed welke stelschroeven waar zitten en waarvoor dienen. Ik heb een duidelijke foto van een Pierburg 2B5 carburateur gevonden en onderstaand bijgevoegd. Let op, carburateur is omgedraaid t.o.v. hoe hij in de auto zit.
Als ik het goed begrijp is nummer (1) de afstelschroef voor het stationair toerental, nummer (2) de afstelschroef voor het versneld toerental? en nummer (3) de getrapte schijf. Klopt dit? Ik heb gekeken naar de carburateur tijdens het choken en als de motor warm is. Hierdoor heb ik het vermoeden als ik afstelschroef (2) aanpas dit er ook voor zorgt dat het toerental met een warme motor ook wordt verhoogd.
Mijn vraag is eigenlijk, is het mogelijk om alleen het versneld stationair toerental (choke) te verhogen? Zo ja hoe? Ik wil niet zorgen dat mijn toerental als de motor warm is aangepast wordt, want die is goed. Mocht het van invloed kunnen zijn, de katalysator met lambdasonde zijn begin dit jaar vervangen.
Overige tips zijn altijd welkom.
Met vriendelijke groet,
Max