B230FK stottert en houdt wat in bij lagere toeren bij acceleratie OPGELOST
B230FK stottert en houdt wat in bij lagere toeren bij acceleratie OPGELOST
Ik heb een B230FK 1998 automaat met G3 (Vialle lpi) en een MBC op 0,6 bar.
Bij vlot optrekken/accelereren bokt/stottert de motor tussen de 2.000 en 3.500 toeren.
Zowel op gas als op benzine gebeurt dit.
Bij vrij rustig optrekken en vanaf 3.500 toeren (als de turbo inkomt) is er niets aan de hand en werkt alles goed.
EDIT: mogelijk/waarschijnlijk komt de turbo veel eerder in maar dit was mijn aanname...
Hij heeft vermogen genoeg en komt gemakkelijk boven de 200 (rij vaak in Duitsland ;-) ).
Deze storing is niet plotseling gekomen en is geleidelijk wat erger geworden denk ik.
Ik heb het nieuwe type omschakel relais.
Er zijn geen storingscodes.
De motor stottert alleen als ie volledig warm is, soms begint het pas na meer dan 20 minuten rijden.
De buitentemperatuur lijkt geen invloed te hebben.
Sinds 2 februari (na een rit van 2 x 500 km begint hij ook te bokken boven de 3.500 toeren (zij het minder).
Maar ook hier op gas en benzine.
Wat is er al gedaan zonder resultaat:
• Distributieriem
• Kleppen gesteld
• Rotor / verdeler
• Bougiekabels vernieuwd
• Super LPG bougies (geen enkel effect :-) )
• Nieuw luchtfilter
• Gaasjes LMM schoon gemaakt
• Schuim in de airbox deksel gecontroleerd
• LMM schoon gespoten met remreiniger
• BDP sensor schoon gemaakt
• Benzine relais doorgesoldeerd
• Benzine druk regelaar gecontroleerd
• Vacuüm tussen LMM en inlaat spruitstuk gecontroleerd
• Alle vacuüm slangen nagelopen
• Gasklephuis schoon gemaakt
• Gasklep schakelaar gecontroleerd
• 8 injector (zittingen) op lekkage gecontroleerd
• Inlaat pakking op het blok gecontroleerd
Nog meer gedaan maar zonder resultaat n.a.v. adviezen in dit topic:
• BDP sensor vernieuwd
• Nieuwe koelpasta op vonkversterker en contacten gecontroleerd
• Massa contacten op de spatborden gecontroleerd
• Stekker verbinding van de 4 weerstanden op het linker spatbord gecontroleerd.
• Timing ring beoordelen, lijkt goed genoeg
• De LH 2.4 en de EZK116 gechipt
• De LMM uitgewisseld
• De vonkversterker uitgewisseld
• Bobine gemeten, primair 0,2 Ohm (te laag?) secundair ca 8 kOhm, (lijkt goed)
• Zekeringen van LPI er uit
• Draad van ECU naar injectoren bekijken.
• Timing controleren met stroboscoop
• CO gemeten
• Bobine uitgewisseld
• Speling op de rotor gecontroleerd
• De LMM opnieuw uitgewisseld
• Rotor en verdeler verniuwd
• Luchtfilter open getest
• MBC uitgewisseld
• Temperatuur sensor
• Knock sensor
Wat effect heeft:
• MBC er tussenuit, lijkt te werken, nu verder kijken.
• Turbodruk gemeten, hoger dan 0,3 bar is bokken
Oplossing:
• Nieuwe bougies, in dit geval gekozen voor NGK BPR6ES op 0,55 mm