B230E K-jet benzineverdeler plunjer
B230E K-jet benzineverdeler plunjer
Probleem met mijn B230E na 6 jaar binnen stilstaan was dat je motor veel en veel teveel benzine krijgt aangeleverd. Soms kreeg je hem even aan de praat maar direct verzoop hij weer.
Ik heb toen, na het lezen op het forum, het hele k-jet gedeelte gedemonteerd. Opvallend was dat de luchtweger plaat zonder weerstand met de hand kon worden gelift. De onderkant van het luchtweger huis heb ik losgemaakt, de luchtweger plaat met de arm heb ik toen gedemonteerd.
Ging vrij eenvoudig, asje losmaken, gewichtje losschroeven de hele arm met plaat komt vrij. Uit de benzineverdeler steekt aan de onderkant een asje, deze plunjer beweegt afhankelijk van de stand van de luchtweger. Nu zat bij mij de plunjer muurvast ingedrukt in het verdeelhuis.
Met behulp van de bankschroef heb ik hem eruit kunnen krijgen, zag er op zich goed uit. Het hem in de boor geklemd en zo helemaal gepolijst. Ook het gat waar hij invalt schoongemaakt en toen bewoog hij weer vrij, je kunt hem indrukken en hij komt dan langzaam weer terug.
Nu vraag ik mij af hoe de luchtweger plaat dient te bewegen als het goed is. Bij mij kun hem omhoogbewegen door aan de moer te trekken, dit gaan wel met weerstand. Wanneer je hem loslaat dan valt hij zonder weerstand terug en de plunjer gaat dan ook weer langzaam zakken.
Is dit "zoals het hoort"?? Vond zelf de weerstand vrij fors, kan mij niet voorstellen dat de luchtstroom zo krachtig is om dit te doen....